همشهری‌آنلاین: رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه طوفان اخیر تهران از نوع پدیده‌های جوی «میان مقیاس‌ها» بوده است، گفت: طوفان تهران از نوع پدیده‌های بزرگ مقیاس نبود که کل ایران را شامل شود. از این جهت سیستم سازمان هواشناسی که مجهز به مدل بزرگ مقیاس است، نتوانسته و در آینده هم نمی‌تواند «میان مقیاس‌ها» و «خرد مقیاس» را مقایسه کند.

سايت شهروندان نوشت: دکتر فرهنگ احمدی گیوی در تحلیل علمی سامانه جوی اخیر افزود:‌ در طوفان اخیر تهران، شاهد برهم‌کنش و آمیختگی پدیده «بزرگ مقیاس» و پدیده «میان مقیاس» به صورت توأمان بودیم که موجب پیچیدگی مسئله شد؛ تا حدی که مدل‌های سازمان هواشناسی نتوانستند آن را شناسایی کنند.

وی در توضیح بیشتر درباره امکان پیش‌بینی طوفان‌هایی نظیر طوفان اخیر تهران گفت: مدل‌هایی که سامانه هواشناسی کشور از آن استفاده می‌کنند برای شناسایی سیستم‌های بزرگ مقیاس است و ساختار و شبکه‌بندی مدل سامانه هواشناسی کشور طوری نیست که پدیده‌های «میان مقیاس» را به خوبی شناسایی کند؛ چون سیستم سازمان هواشناسی که مجهز به مدل «بزرگ مقیاس» است می‌تواند پدیده های بزرگ مقیاس که در گستره کل ایران رخ می‌دهد را شناسایی کند.

به گفته رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در تشریح ویژگی‌های سامانه‌های بزرگ مقیاس گفت: سامانه‌های بزرگ مقیاس، دامنه‌ای را که از ۲ تا ۶ هزار کیلومتر شروع می‌شود و قطر آن می‌تواند دو برابر عرض یک کشور شود را شناسایی می‌کند. در حالی که پدیده «میان مقیاس» قادر است وسعت زیر یک هزار کیلومتر را شناسایی کند. علاوه بر آن، پدیده‌های «خرد مقیاس» هم هستند که در سطح شهرها اتفاق می‌افتند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در تشریح علل پیچیده شدن سامانه هوایی اخیر پایتخت به سایت شهروندان گفت: وجود رشته‌کوه‌های شمال و شرق کشور است که توانست پدیده بزرگ مقیاس را دگرگون کند و مانع شبیه‌سازی و پیش‌بینی شود؛ به عبارتی در قزوین شاهد طوفان بودیم اما در کرج خبری نبود، در حالی که در تهران طوفان با آن شدت تجربه شد که البته در نقاط مختلف تهران یکسان نبود.

احمدی خاطرنشان کرد: این مسئله نشان از «میان مقیاس» بودن طوفان اخیر است؛ پدیده‌ای که کل ایران را شامل نشد و از این جهت سیستم سازمان هواشناسی که مجهز به مدل بزرگ مقیاس است نتوانسته و نمی‌تواند «میان مقیاس‌ها» و «خرد مقیاس» را پیش‌بینی کند.

دکتر احمدی گیوی با تأکید بر اینکه باید رادارهای مناسب خریداری شود، گفت: رادار فعلی مورد استفاده سازمان هواشناسی کشور یکی از مدل‌هایی است که از نتایج مدل‌های سایر کشورهای جهان برداشته شده است؛ کشورهایی که سال‌ها در جمع‌آوری مدل خاص خود تلاش کرده و هزینه کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه ایران با گستردگی و تنوع اقلیمی و شرایط جوی وسیع‌اش باید مدل خاص خود را داشته باشد، افزود: ما باید مدل هواشناسی خاص ایران را با اهتمام، تلاش مستمر ملی و حمایت همه‌جانبه دولتی داشته باشیم تا در خطرهای طبیعی از آن بهره بگیریم.

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در بیان دلیل سرخ و سیاه بودن طوفان اخیر تهران به سایت شهروندان گفت: این وضعیت بخاطر حالت گردبادی آن است، حالتی که حرکت چرخشی و صعودی را دارا بوده است؛ به عبارتی به مانند یک مکنده از سطح زمین خاک را بالا می‌برده و گرد و خاک زیادی را در منطقه‌ای محدود متمرکز کرده و موجب تاریکی هم شده است.

به اعتقاد این پژوهشگر، یکی از آثار پدیده‌های «میان مقیاس» عمر کوتاه آن است؛ به طوری که پدیده‌های «بزرگ مقیاس» از نظر مکانی و زمانی، بزرگ و طولانی هستند اما سامانه میان مقیاس از سه روز تا یک هفته بیشتر عمر نمی‌کند.

وی همچنین درباره نحوه عملکرد طوفان‌های میان مقیاس گفت:‌ عوامل محلی در عمر و نحوه عملکرد این طوفان‌ها تعیین‌کننده است؛ اگر طوفان در سواحل جنوبی و شهرهای ساحلی اتفاق می‌افتاد، با بارش شدید و سیل توأم بود.