به گزارش ایلنا؛ در سال 1390 مصوبه ممنوعیت ارسال پیامکهای تبلیغاتی بدون کسب اجازه از مشترکان تصویب و به اپراتورهای فعال در کشور ابلاغ شد اما متاسفانه این مصوبه نه تنها اجرایی نشد بلکه ارسال پیامکهای تبلیغاتی نیز روز به روز افزایش یافت بطوری که نارضایتی مردم را به دنبال داشت.
حال این سئوال در ذهن مشترکان به وجود آمده است که آیا بدون اجازه آنان اپراتورهای کشور میتوانند شماره تلفن افراد را در اختیار شرکتها قرار دهند و یا خیر؟ همچنین مشترکان از این مهم نیز گلایه دارند که حتی اگر شرکتی براساس موقعیت جغرافیایی درخواست ارسال پیامک از اپراتورها را دارد و از طریق آنان پیامک ارسال میشود این اقدام برخلاف قوانین و نادیده گرفتن حریم شخصی افراد است.
اگر هم بخواهیم به بخشی از پیامکهای ارسالی در این گزارش اشاره کنیم باید بگویم که، "میلیونر شو"،" هفته های 200 میلیونی"، "دوست دارید خواب راحت و آرام داشته باشید"، "چه كسی میخواد از تیم ملی حمایت كند و برنده شود؟" "شانس برنده شدن هواپیمای دونفره و آپارتمان به شما داده شده است"، "سوتیهای بزرگ و جالب"، "رازهای داشتن خانواده شاد و خوشبخت"، "انواع نرخ خودرو، مسكن، طلا، ارز و سكه" را میتوانید با ارسال پیامك به شماره مورد نظر با قیمت مناسب دریافت كنید از جمله پیامكهای این روزهای همراه اول است که موجبات نارضایتی مردم را به همراه داشته است.
البته تنها پای همراه اول در این تخلف و ورود غیر قانونی به حریم شخصی افراد در میان نیست بلکه اپراتور دوم نیز دستی برآتش دارد هر چند که به نسبت ارسال پیامک، ایرانسل به گرد پای همراه اول نمیرسد و براساس گفته مشترکان این اپراتور کمتر از صاحب شعار "هیچكس تنها نیست" موجبات نارضایتی آنان را به همراه داشته است.
بطوری که پیامکهای ایرانسل محدود است و از جمله میتوان به پیامکهای پیشنهاد ویژه در انتظار شما است و برای اطلاع به شماره مورد نظر پیامک ارسال كنید، مجانی كارت بگیرید و شارژ ایرانسل خریداری کنید، در قرعه كشی پژو 206 شركت كنید، شاهگوش و مسابقه قرعه كشی هر روز یك سكه طلا، تبلیغات هایپر استارو پارك آبی از جمله تبلیغات اپراتور دوم است.
اما نکته قابل توجه در ارسال این پیامکها ساعت و زمان است بطوری که در طول 24 ساعت شبانه روز پیامکها از سوی شرکتها ارسال میشود و مسئولین آنان حتی به زمان استراحت مشترکان توجه ندارد و به حقوق افراد احترام نمیگذارند.
با این همه اپراتورهای کشور میتوانند پیش از هر گونه همکاری با شرکتها با ارسال پیامک از مخاطبان این پرسش را کند که آیا تمایل به دریافت پیامکهای تبلیغاتی را دارند یا خیر و در صورتی که پاسخ منفی به آنان داده شد تکلیف روشن است و اپراتور حق ارسال پیامکهای تبلیغاتی شرکتها را نخواهد داشت البته اگر آنان حقوق افراد و مشترکان را قربانی منافع مالی نکنند.
در این راستا یك منبع آگاه از شركت ایرانسل در گفتگو با ایلنا در مورد ارسال پیامكهای تبلیغاتی به مشتركین و دریافت هزینه از آنها اظهار داشت: ایرانسل پیامك شركتها را ارسال نمیكند و در صورتی كه مشتركی تمایل به دریافت آهنگهای پیشواز و غیره را نیز نداشته باشد میتواند برای غیر فعال سازی پیامك تبلیغاتی ایرانسل برای ثبت درخواست خود عدد 2 را به شماره پیامكی 5005 ارسال كنند و باید توجه داشت هزینه پیامک ارسالی از سوی مشترکان رایگان است.
وی ادامه داد: همچنین مشترکان میتوانند از طریق خط ایرانسل خود با شماره 700 تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با اپراتور ایرانسل درخواست خود مبنی بر عدم دریافت پیامكهای تبلیغاتی را اعلام كنند. البته باید به این مهم اشاره کرد که دراپراتور همراه اول این موضوع تا به امروز قطعی نشده است و همچنان ارسال پیامكهای تبلیغاتی ادامه دارد.
همچنین عسگری، مدیر روابط عمومی همراه اول در گفتگو با ایلنا درباره ارسال پیامكهای تبلیغاتی گفت: غیر فعالسازی پیامك تبلیغاتی همراه اول با ارسال پیامك عدد 1 به شماره پیامكی 8999 امكان پذیر است، علاوه بر آن برای ثبت درخواست عدم دریافت پیامكهای تبلیغاتی همراه اول با شماره تلفن 09990 تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با اپراتور همراه اول درخواست خود مبنی بر عدم دریافت پیامكهای تبلیغاتی را اعلام كنند.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا با ارسال پیامكهای تبلیغاتی هزینهای نیز از مشتركین كسر میشود یا خیر، افزود: هیچ هزینهای از مشتركین كسر نخواهد شد.
مدیر روابط عمومی همراه اول در پاسخ به این سئوال که آیا این اپراتور شمارههای مشترکان را در اختیار شرکتها قرار داده است، گفت: براساس قانون اپراتورها اجازه در اختیار دادن شماره تلفن مشترکان را به شرکتها جهت ارسال پیامکهای تبلیغاتی ندارند و ما نیز تا به امروز براساس درخواست شرکتها که خواستار ارسال پیامک در چه منطقه جغرافیایی هستند، پیامکهای شرکتها را ارسال میکنیم.