به گزارش ايرنا، مهدی نوید ادهم با بیان اینکه ساماندهی زمان آموزش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار داشت: باید از زمان آموزش برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت به بهترین نحو استفاده کرد.
وی افزود: زمان آموزش در قسمتهای مختلف کشور متفاوت است که در این رابطه میتوان به تعطیلات گسترده تابستانی اشاره کرد که طول آن حداقل سه ماه است و در برخی استانهای گرمسیری به چهار ماه و نیم میرسد و آسیبهای آموزشی و تربیتی فراوانی به همراه دارد.
نوید ادهم با اشاره به عدم اختیار آموزش و پرورش درباره تصمیمگیری پیرامون تعطیلات تابستانی، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی مصوبهای دارد که بر اساس آن سال تحصیلی از اول مهر آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه پيدا ميكند و خرداد ماه هر سال به برگزاری امتحانات اختصاص پیدا میکند.
وی اضافه کرد: پیشنهاد کوتاه شدن تعطیلات تابستانی و حتی شناور شدن آن در طول سال مطرح است که امید داریم روزی نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.
نوید ادهم با اشاره به اینکه از بعد دیگر، زمان آموزش به مجموع روزهایی که یک دانشآموز باید در طول هفته به مدرسه بیاید نیز اطلاق میشود، گفت: این زمان میتواند پنج یا شش روز باشد و اکثر کشورهای دنیا بویژه در مقاطع ابتدایی بر اثربخشی پنج روز آموزشی در هر هفته تأکید دارند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: همچنین طول ساعاتی که دانشآموز باید روزانه در مدرسه حضور پيدا كند از منظر ساماندهی زمان آموزش نیز اهمیت دارد؛ به این نحو که دانشآموزان دوره ابتدایی باید 25 ساعت در هفته در مدرسه حضور داشته باشند که در پنج روز ساماندهی میشود.
نوید ادهم ضمن تأکید بر اینکه استفاده بهینه از زمان آموزش در راستای تحقق اهداف تعلیم و تربیت یک اصل مهم در فرآیند یادگیری تلقی میشود، اظهار داشت: مصوبه ساماندهی زمان آموزش شورای عالی آموزش و پرورش نیز بر این اصل مهم استوار است.
وی یادآور شد: در این مصوبه از واژه «تعطیلی» استفاده نکرده است و اگر هم برای پنجشنبهها برنامه رسمی تعریف شود، به منزله فرصتی است که باید برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت از آن بهرهبرداری کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه این تعطیلات اختیاری است و میتواند فعالیتهای اردویی، آزمایشگاهی، تفریحی و بازدیدی را در بر گیرد، ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی، از آنجا که بخشی از مأموریت آموزش و پرورش به خصوص در دوره ابتدایی بر مبنای مشارکت خانوادهها انجام میشود، فراغت پنجشنبهها فرصتی است تا دانشآموزان بتوانند به فعالیتهای خانوادگی از جمله صله رحم بپردازند.
نوید ادهم درباره الزام همه مدارس به فعالیت در روزهای پنجشنبه نیز گفت: همه مدارس باید از ظرفیت پنجشنبهها استفاده و اجرای فعالیتهای آموزشی، فرهنگی و تفریحی را دنبال کنند اما اینکه مدارس از این فرصت استفاده کنند یا خیر، کاملاً اختیاری خواهد بود.
وی همچنین درباره ضابطه تعیین هزینه فوق برنامهها در مدارس مختلف اعم از دولتی و هیئت امنایی، گفت: فوق برنامهها در آموزش و پرورش، آئیننامه دارد و این مدارس بر اساس ضوابط خود آن را تعیین کنند.
نوید ادهم درباره هزینههای روز پنجشنبه و درآمدزایی آن برای مدارس، گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درباره اوقات فراغت و همچنین مدارس غیردولتی این اجازه به ما داده شده است که برای فعالیتهای فوق برنامه از دانشآموزان علاقهمند هزینههای لازم را دریافت کنیم اما شرطش این است که ثبتنام و اخذ وجه نباید در زمان ثبتنام انجام شود.