تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۸

روز پنجشنبه مراسمی مقابل ساختمان شورای شهر تهران تحت عنوان آیین ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای برقی برگزار شد که در آن برخی از اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری تهران حضور داشتند.

در اين آيين رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران بر ضرورت ايجاد زيرساخت‌هاي لازم توسط دولت براي توليد خودروهاي برقي تأكيد و اعلام كرد كه شوراي شهر تهران در برنامه پنج‌ساله توسعه الزاماتي را به‌منظور استفاده از خودروي برقي به تصويب رسانده است. به گفته رحمت‌الله حافظي شهرداري تهران ملزم شده است درسال اول برنامه لايحه‌اي با پيش‌بيني‌هاي لازم براي استفاده از خودروي برقي و سوخت پاك به شوراي شهر ارائه و از آغاز سال دوم برنامه، آن را نيز به مرحله اجرا درآورد.

وي همچنين عنوان كرد كه در سال آينده و در گام اول، ورود موتورسيكلت‌هاي بنزيني به محدوده طرح ترافيك شهر تهران نيز ممنوع مي‌شود. اينطور كه حافظي گفت اعتباري بالغ بر ۴۰ميليارد تومان براي اين منظور برآورد شده است.

50 كيلومتر با 500 تومان

رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران، نيز در اين آيين گفت ‌كه ورود خودروهاي برقي به شهر اين نويد را مي‌دهد تا از منابع توليد‌كننده آلودگي‌هاي جوي و صوتي در شهر تهران كاسته شده و هواي تهران به روزهاي پاك خود بازگردد.

علي محمد شاعري اظهار داشت: استفاده از اين خودروي پاك از لحاظ اقتصادي و هم از نظر زيست‌محيطي مقرون‌به‌صرفه است. اينگونه كه شاعري اعلام كرد با پرداخت تنها ۵۰۰ تومان هزينه شارژ اين خودروي برقي مي‌تواند ۵۰كيلومتر پيمايش كند. شاعري معتقد است كه هزينه مصرف خودروهاي بنزيني توليد داخل حدود 10برابر خودروهاي برقي بوده و اين مقدار در خودروهاي فرسوده به مراتب خيلي بالاتر است.

وي گفت: رويكرد شهرداري تهران نيز جايگزيني خودروهاي برقي و سوخت پاك به جاي سوخت فسيلي است. گفتني است در اين آيين از خودروي برقي غدير ۱۱۰ كه توسط يك مخترع داخلي ساخته شده رونمايي شد و مديران شهري اين خودرو را آزمايش كردند.

اعطاي تسهيلات به توليدكنندگان و خريداران موتورسيكلت برقي

اعتبار 40ميليارد توماني توليد و ورود موتورسيكلت‌هاي برقي كه حافظي نيز به آن اشاره كرد در نشست مديريت شهري تهران با توليدكنندگان و واردكنندگان موتورسيكلت‌هاي برقي در اواخر هفته پيش تعيين شد. بر اين اساس شهرداري تهران قصد دارد براي ورود و توليد موتورسيكلت‌هاي برقي از طريق ليزينگ بانك‌شهر و با اعطاي تسهيلات ويژه به خريداران و توليدكنندگان، استفاده از اين وسيله بدون‌آلودگي را توسعه دهد و فرهنگ استفاده از آن در ميان شهروندان ايجاد كند. شهرداري همچنين در برنامه‌اي ديگر تصميم گرفته در 6ماهه دوم سال، محدوديت‌هايي را براي موتورسيكلت‌هاي بنزيني در گام‌اول براي ورود به محدوده تهران قديم و در گام‌هاي بعدي براي ورود به محدوده طرح ترافيك درنظر بگيرد.