تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷

الهام مصدقی‌راد: قرار است تهران در فصل جدید، اتفاق جدیدی را تجربه کند؛ اتفاقی که تا پیش از این در نوروز شاهدش بودیم اما از امسال جزو برنامه‌های دیگر فصول هم قرار خواهد گرفت.

10مسير گردشگري در پايتخت درقالب 7 تور نيمروزه و 3 تور تمام روز كه هر كدام با اسم و رنگ مجزايي درنظر گرفته‌شده‌اند، يكي از برنامه‌هاي تابستان امسال شهرداري براي اوقات فراغت پايتخت‌‌نشينان است.با نگاهي به آمار استقبال از تورهاي تهرانگردي در نوروز 93اين موضوع خود را به خوبي نشان مي‌دهد كه مراكز تفريحي و گردشگري كه شهروندان آشنايي كمتري با آنها دارند، هزينه ورودي‌شان بيشتر است يا بازديد از آنها نيازمند فراهم‌شدن شرايط وي‍ژ‌ه‌اي است؛

با استقبال بيشتري مواجه شده‌اند. تور طهران قديم، شميرانات، موزه قصر و برج ميلاد كه بيشترين مخاطبان را داشته نمونه‌اي از اين دست تورها هستند. اما درمقابل مراكزي كه دسترسي‌هاي شهري وامكان تردد به آنها راحت‌تر و بازديد در آنها نيازمند صرف هزينه كمتري بوده و تقريبا در هر زماني امكان بازديد از آن وجود دارد بااستقبال كمتري مواجه شده‌اند؛ مانند باغ پرندگان، اماكن متبركه و برخي بوستان‌ها.

با اين حساب برنامه‌ريزان حوزه گردشگري شهرداري بايد در گنجاندن مسيرها اين موضوع را مورد توجه قرار دهند و البته اعمال نظرات، سلايق و نياز شهروندان نيز نقش مهمي در انتخاب مناسب مسيرهاي گردشگري خواهد داشت. از طرفي ديگر فصل گرم تابستان و ساعات درنظرگرفته شده براي تهرانگردي نيز بايد با مسير و مقصد گردشگران همخواني داشته باشد. شايد به همين دليل از مجموع 10مسيرتورهاي نيم و تمام روزه، 6مسير شامل بازديد از يك يا 2 موزه و كاخ موزه هستند و بازديد ازمكان‌هاي سرپوشيده نيز در ديگر مسيرها گنجانده‌شده، اما شايد رفتن به شهرك سينمايي و شهرري و بازديد از اماكن تاريخي آن، زير آفتاب داغ تابستان خيلي براي مشتاقان گردشگري لذتبخش نباشد.

بيشترگردشگراني كه از تورهاي نوروزي در سال‌جاري استفاده كردند از نحوه برگزاري و برنامه‌هاي آنها رضايت دارند و برخي از آنها براي دومين سال متوالي اين تورها را براي گشت‌و‌گذار در شهر انتخاب كرده‌اند. آشنايي بيشتر با جاذبه‌هاي گردشگري تهران به‌عنوان شهر محل سكونت، هزينه اندك و بهره‌مندي از تخفيفات درنظر گرفته شده در مقايسه با مراجعه شخصي به اين مراكز، كاهش هزينه رفت‌وآمد و تقويت و بهبود برنامه تورها درمقايسه با سال قبل ازجمله مهم‌ترين دلايل استفاده گردشگران و رضايت آنها از تور تهرانگردي است. اما همين افراد معتقدند اگر مراكزي كه براي بازديد و تفرج انتخاب مي‌شوند از مراكزي باشند كه خانواده‌ها كمتر به آنجا سر مي‌زنند بهتر است. بهروز رشيدي كه يكي ازمشتريان اين‌تورها بوده مي‌گويد كه بوستان‌ شناخته شده‌اي مثل آب و آتش نيازي به تور گردشگري ندارد مگربراي مسافران نوروزي، اينها جزو مكان‌هايي هستند كه معمولا خانواده‌ها خودشان در تعطيلات سري به آنجا مي‌زنند.

انتخاب راهنمايان تور باتجربه و داراي اطلاعات بالا، مورد ديگري است كه تعدادي از گردشگران به آن اشاره مي‌كنند. مسعود اخوان يكي از گردشگراني است كه از اين قضيه انتقاد كرده ومي‌گويد كه برخي اماكن تاريخي مانند كاخ‌موزه‌ها خودشان راهنما دارند و اطلاعات خوبي در اختيار گردشگران مي‌گذارند اما تعدادي ازاماكن‌ تاريخي _ گردشگري فاقد راهنما بوده و اطلاعات كافي نيز از طرف راهنمايان تور به گردشگران داده نمي‌شود. اخوان به نكته ديگري هم اشاره كرده و مي‌گويد كه بهتر است مسيرهاي تفريحي، تاريخي، علمي و... كاملا ازهم تفكيك شوند مثلا رصدخانه و موزه حيات‌وحش در يك تور قرار بگيرند، موزه پروفسور حسابي نيز مكان مناسبي براي گردشگران علمي است. البته برخلاف عقيده وي، برخي گردشگران معتقدند قراردادن مكان‌هاي مختلف گردشگري، تاريخي و... در قالب يك تور با تنوع بيشتري همراه است و اينگونه تركيب‌بندي رامي‌پسندند.

چطور در تورهاي تهرانگردي ثبت‌نام كنيد

تورهاي تهرانگردي براي تابستان امسال همزمان با‌ماه مبارك رمضان آغاز مي‌شود. اين تورها از 3ساعت قبل از افطار آغاز شده و همزمان با افطار پايان مي‌يابد. بعد از اتمام اين‌ماه نيز تورهاي روزانه و نيمروز تهرانگردي براي اهالي پايتخت برقرار خواهند بود. شهرونداني كه علاقه دارند دراين تورها شركت كنند بايد به سراي محله‌ خود مراجعه كرده و در كانون گردشگري ثبت‌نام كنند. قرار است اعضاي اين كانون به‌زودي «تهران كارت هوشمند» هم دريافت كنند تا به غيرازاستفاده از تورهاي تهرانگردي از تسهيلات ديگري كه كانون برايشان درنظر مي‌گيرد استفاده كنند. بهره‌‌مندي از تخفيفات برخي مراكز تفريحي، گردشگري، رستوران‌ها و... ازجمله اين تسهيلات خواهد بود.