همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: باراک اوباما به عنوان نخستین رئیس جمهور ایالات متحده است که چهره‌اش به صورت سه‌بعدی اسکن و پرینت شده است.

باراک اوباما رئيس جمهور امريكا می‌تواند در فهرست دستاوردها و افتخارات خود پرينت سه بعدي چهره خود را نيز اضافه کند. پرینت سه‌بعدی چهره او نخستین بار در جریان مراسم فير ميكر کاخ سفید پرده برداري شد. "فير ميكر" مراسمی از بزرگداشت دانش‌آموزان و کارآفرینانی است که از فناوری برای تولید محصولات و تجارت‌های تازه استفاده می‌کنند.

برای گرفتن اين پرینت سه‌بعدی اوايل سال جاري يك تيم از متخصصين عکاسی ديجيتال سه‌بعدی موزه اسمیتسونیان، از فناوری اسکن چهره دانشگاه کالیفرنیای جنوبی استفاده کردند تا با وضوح بالا چهره اوباما را اسکن و چاپ کنند.

در مرحله بعد با استفاده از نرم‌افزار شرکت اتودسك و نیز سیستم پرینتر لیزری سه‌بعدی یک پرینت با کیفیت بالا بدست آمد. آنها اسکن‌ها و مدل‌های چاپ شده را در بخشی از یک مجموعه، يعني در گالری پرتره ملی اسمیتسونیان قرار دادند. بخشي كه به تصاویر متعدد از هر رئيس جمهور اختصاص دارد.

پرينت سه بعدي بارك اوباما

اين مجموعه در سال 2013 راه اندازي شده و در واقع آنها نمونه‌هاي قابل دسترس براي تحقيقات علمي، پژوهشگران هستند.

در اين ساير بخش‌هاي علمي اين مجموعه شما مي‌توانيد آثار علمي ديگري چون؛ اعلاميه مدل‌های هواپیمای دو باله برادران رایت، بقایای ابرنواختر، فسیل نهنگ و یک مجسمه بودا متعلق به قرن ششم و... نكته جالب اين است كه این اشیاء به صورت آنلاین نيز در دسترس هستند. به عبارتي نسخه قابل چاپ انها موجود است و هر کسی مي‌تواند با یک پرینتر سه بعدي آنها را چاپ كرده و مورد پژوهش قرار دهد.

منبع: mashable