اداره ايمني حملونقل استراليا در گزارشي 55 صفحهاي درخصوص حادثه ناپديد شدن هواپيماي بوئينگ خطوط هوايي مالزي عنوان كرد كه هواپيما به هنگام سقوط در اقيانوس هند در حالت اتوماتيك (اتو پايلت) قرار داشته؛ چرا كه تمامي سرنشينان و كادر پرواز براثر خفگي جانشان را از دست داده بودند. پيش از اين نيز يك كارشناس پرواز استراليايي اعلام كرده بود كه علت از كار افتادن تمامي دستگاههاي ارتباطي هواپيماي مسافربري مالزي، احتمالا وقوع آتشسوزي بوده است.
خلبان نيز به محض اطلاع از آتشسوزي مسير هواپيما را براي فرود تغيير داده اما آتشسوزي فرصت رسيدن به نزديكترين فرودگاه را نداده است. در نتيجه كادر پرواز و مسافران بهعلت دودگرفتگي دچار خفگي شدهاند و هواپيما بهصورت خودكار پرواز بيهدف را ادامه داده و در نهايت پس از تمام شدن سوخت سقوط كرده است.
با گذشت حدود 100روز از اين حادثه و انتشار اين گزارش، مقامات استراليايي اعلام كردند كه عمليات جستوجو براي يافتن هواپيماي بوئينگ خطوط هوايي مالزي تغيير يافته و در جنوب منطقهاي انجام ميشود كه جستوجوهاي قبلي انجام ميشد. وارن تروس، معاون نخستوزير استراليا در اين خصوص گفت: منطقه جديد جستوجو براساس تحليل دقيقتر اطلاعات ماهوارهاي تعيين شده است و كشتيها اكنون در حال انجام بررسي در آبهاي عميق هستند تا درمورد عمق و شكل كف اقيانوس در منطقه جديد، اطلاعاتي كسب كنند. اين بررسيها حدود 3ماه طول ميكشد و پس از آن جستوجو آغاز ميشود كه ممكن است تا يك سال ادامه داشته باشد.