همشهری آنلاین: در دعای روز دوم ماه رمضان سه حاجت از خدا می‌طلبیم و می‌خوانیم "خداوندا! در این ماه مرا به سوی خوشنودی خویش نزدیک کن و مرا از خشم و انتقامت دور گردان و در این ماه به قرائت آیات قرآن موفقم گردان؛ به رحمت خود، ای مهربان‌ترین مهربانان!.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم گفت: در روز دوم ماه مبارک رمضان، با خداوند خود این چنین سخن می‎گوییم که «‎اللّهُمَّ قَرِّبْنی فیهِ اِلی مَرْضاتِکَ وَ جَنِّبْنی فیهِ مَنْ سَخَطِکَ و نَقْماتِکَ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِراءَةِ آیات بِرحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمین.

این استاد حوزه در شرح این دعا گفت: در دعای روز دوم ماه رمضان، سه چیز از خداوند می‌طلبیم: نخست رضایت و خشنودی الهی، دوم دوری از خشم و غضب خداوندی و سوم توفیق قرائت آیات قرآن کریم.

عباسی خراسانی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان، انسان باید اعمال خویش را صحیح انجام دهد، بخصوص روزه؛ اعمالی صحیح هستند که با شرایط صحت انجام شوند و شرایط صحت او را به شرط قبولی می‌رسانند.

وی گفت: انسان روزه‌دار در این روز خواسته‌اش توفیق است و چون ماه رمضان، ماه بهار قرآن است، بهترین کارها قرائت آیات قرآن است و انسان توفیق قرائت قرآن را می‌طلبد.

مولف الهی‌نامه تصریح کرد: خداوند در قرآن می‎فرماید که فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ (سوره مزمل آیه 20) هر چه می‌توانید قرآن تلاوت کنید و انسان روزه‌دار هرچه بیش‌تر قرآن بخواند بهتر است؛ امام رضا (ع) هر سه روز یک ختم قرآن داشتند؛ خواندن قرآن بخصوص در سحر زنگار از دل می‌زداید و قلب را صفا می‌دهد.

وی در تشریح بِرحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمین گفت: انسان ابتدا رضایت الهی را می‌طلبد که مقتضی است و دوم رفع مانع را خواسته که سخط الهی است و سوم نیز از خدا توفیق قرائت قرآن می‌خواهد و همه این‌ها با توجه به رحمت خاص خداوند است.