همشهری آنلاین: منابع خبری در واشنگتن اعلام کردند دولت باراک اوباما قصد دارد به منظور مقابله با هجوم مهاجران غیرقانونی از کشورهای آمریکای مرکزی به خاک آمریکا، یک بسته دو میلیارد دلاری فوری از کنگره درخواست کند.

شمار مهاجران غیرقانونی از کشورهای آمریکای مرکزی که تلاش می کنند از طریق مرز مکزیک خود را به آمریکا برسانند، افزایش یافته و در این میان وجود کودکان بدون سرپرست و تنها، نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است.

در هفته های اخیر نیروهای مرزبان آمریکایی مستقر در مرزهای مشترک این کشور با مکزیک، با افزایش قابل توجه شمار کودکانی روبرو شده‌اند که به طور غیرقانونی از کشورهای آمریکای مرکزی خود را به مرزهای آمریکا می‌رسانند این مسئله بحثها و مشاجرات میان مقامات آمریکایی را درباره ضرورت اصلاح قوانین مهاجرت تشدید کرده است. منتقدان و رقبای جمهوری خواه باراک اوباما این پدیده را ناشی از سهل انگاری و اهمال کاری دولت اوباما و متعاقب آن آسیب پذیر بودن مرزهای آمریکا می دانند.
گفته می شود مقامات کاخ سفید برای مقابله با این پدیده قصد دارند یک بسته مالی فوری به ارزش دو میلیارد دلار از کنگره درخواست کنند تا با استفاده از آن بتوانند نظارت و کنترل در مرزهای آمریکا را تقویت کنند.

دولت آمریکا همچنین قصد دارد از بخشی از مبلغ درخواستی خود از کنگره برای مبارزه با شبکه های تبهکاری و گروههایی که به مهاجران غیرقانونی به ویژه کودکان در عبور از مرزها کمک می کنند، استفاده نماید.

کاخ سفید همچنین از نمایندگان کنگره آمریکا خواهد خواست قوانین و مقررات اداری مربوط به اخراج مهاجران غیرقانون از کشور را تسهیل کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، از اکتبر گذشته تا کنون پنجاه و دو هزار کودک و نوجوان زیر هفده سال بدون این که پدر و مادر یا سرپرستی داشته باشند، در مرزهای آمریکا بازداشت شده اند. بنا به اعلام اداره مهاجرت آمریکا، این رقم نسبت به همین دوره در سال گذشته دو برابر شده است. بیش از هفتاد درصد این کودکان از کشورهای هندوراس، گواتمالا، السالوادور هستند و اکثر آنها برای این که خود را به خاک آمریکا برسانند از دره ریو گرانده که در واقع مرز طبیعی میان ایالت تگزاس آمریکا و مکزیک است، عبور می کنند.

بسیاری از این افراد در بازجویی های خود به پلیس آمریکا گفته اند با هدف بهره گرفتن ازقانون جدیدی که احتمالا در حمایت از کودکان خارجی غیرقانونی مقیم آمریکا تصویب خواهد شد، خود را به این کشور رسانده‌اند. جمهوری خواهان منتقد دولت اوباما می‌گویند این افراد از سخنرانی باراک اوباما درباره مهاجرت، چنین پیامی را استنباط کرده و به مهاجرت غیرقانونی به آمریکا تشویق شده‌اند.

باب گودلیت، نماینده جمهوریخواه آمریکا، در این باره می گوید ظاهرا این تصور به وجود آمده است که مسامحه دولت در برخورد با مهاجران غیرقانونی کم سن و سال که در مرزها بازداشت می شوند، به این افراد این اجازه را خواهد داد که در آمریکا بمانند.

اما باراک اوباما در واکنش به چنین وضعیتی، خطاب به مردم کشورهای آمریکای مرکزی تاکید کرد: پیام آشکار ما این است که بچه‌های خود را به آمدن به آمریکا تشویق نکنید زیرا حتی اگر هم موفق شوند خود را به آمریکا برسانند، اخراج خواهند شد اما خطر بزرگتر این است که قبل از رسیدن به آمریکا، از بین بروند.