همشهری آنلاین: پیش‌نویس سند ملی فناوری‌های راهبردی آب پس از دو سال کار گروهی توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف تهیه و به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه شد.

به گزارش پایگاه رسمی دانشگاه صنعتی شریف، پیش‌نویس سند ملی فناوری‌های راهبردی آب توسط انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان هواشناسی، اساتید دانشگاه‌های کشور و متخصصین حوزه آب تدوین شده است.

با توجه به اهمیت مسئله آب در کشور و وجود مشکلات و چالش‌های در این زمینه، از سال 1390 با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه صنعتی شریف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مقرر شده بود با تشکیل کارگروهی تخصصی، چالش‌های صنعت آب و سیاست‌های مواجه با خشکسالی بررسی شده و با تهیه و تدوین این سند راهکارهایی برای برطرف شدن چالش‌های فناوری آب در کشور ارائه شود.

دکتر اعلم الهدی رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اهداف و مهم‌ترین ماموریت‌های این سند، گفت: بهره‌گیری و توسعه فناوری‌های نوین متناسب با شرایط طبیعی، اقتصادی و اجتماعی کشور در جهت توسعه پایدار، بکارگیری فناوری‌های جدید برای افزايش آگاهی‌ها نسبت به شرایط بحراني، تحليل علت‌ها، عواقب و پيدا كردن راهكارها، سازگاري و تطبیق یافتن با چالش‌های آب از طریق ارائه و توسعه روش‌ها، تکنیک‌ها و فناوری‌های جدید و بومي‌سازي شده، فرهنگ‌سازي و آموزش در جهت مشاركت مردمي و حمايت از نهادهاي مردمي، مهم‌ترین ماموریت‌هایی است که در سند ملی فناوری‌های راهبردی آب مطرح شده است.

وی چالش‌های اصلی در فناوری آب کشور را در شش بخش چالش‌های اقتصادی، طبیعی، زیست محیطی، اجتماعی، مدیریتی و فنی برشمرد و گفت: به این چالش‌ها در سند ملی فناوری‌های راهبردی پرداخته شده است.

دکتر اعلم الهدی تأکید کرد: اجرایی کردن این سند و استفاده از آن در برنامه ششم توسعه کشور بسیار حائز اهمیت است.