اعضاي شوراي شهر تهران در عين حاليكه معتقدند واگذاري اختيارات و امور اداره شهر به مديران شهري ميتواند منجر به سبك شدن بار دولت شود، ميگويند كه عدمتحقق آن نيز خسارات زيادي را به شهر و شهروندان وارد ميكند.
در اين ميان رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران فضاي تعاملي ايجاده شده بين مديريت شهري، شوراي شهر، مجلس و دولت را بهترين فرصت تاريخي براي تحقق اصل 7قانون اساسي و مديريت واحد شهري ميداند. محمد سالاري بر اين باور است كه اگر مديريت يكپارچه شهري در اين فرصت فراهم نشود، ديگر قابل تحقق نخواهد بود. به گفته وي اگر قرار است مسائل و مشكلات تهران با توجه به پيچيدگيهاي خودشان حل و فصل شود، بايد چالشهاي موجود به دغدغه مسئولان تبديل شود. اين عضو شوراي شهر تهران با تأكيد بر لزوم تحقق مديريت واحد شهري، اظهار ميكند: هنوز ادارات آب، برق، گاز و مخابرات، پليس راهور و آموزش و پرورش زير مجموعه شهرداري قرار نگرفتهاند، درصورتي كه براي تحقق مديريت شهري يكپارچه، تصدي شهر و تصديگري امور شهري همچون كشورهاي توسعهيافته جهان بايد برعهده شهردار باشد.
شهرداريها بزرگ نميشود
شايد برخي بر اين باور باشند كه با واگذاري تصدي شهر به شهرداري، شهرداريها به سازمانهاي بزرگ و غيرقابل كنترلي تبديل شوند. اين در حالي است كه اعضاي شوراي شهر از يكسو و شورايعالي استانها از سوي ديگر معتقدند مديريت يكپارچه شهري از يكسو دولت را چابكتر ميكند و از سوي ديگر نيز از هزينه اداره شهرها ميكاهد. البته مهدي چمران، رئيس شورايعالي استانها علاوه بر اين دو مزيت عنوان ميكند كه با تحقق مديريت واحد شهري، نمايندگان مردم در شوراها نيز پوياتر ميشوند. چمران به همينخاطر تأكيد ميكند كه دولت يازدهم ميتواند مقدمات واگذاري 16وظيفه به مديريت شهري را فراهم كند؛ 16وظيفهاي كه از ميان 23وظيفه مشخص شده در دولت قبل براي واگذاري آنها به مديريت شهري توافق حاصل شد.
واگذاري قانوني اين وظايف بايد از طريق مجلس پيگيري شود. البته در اين ميان نمايندگان مجلس هم بر ضرورت تحقق هرچه سريعتر مديريت يكپارچه شهري واقفند. ازجمله حسين اميري خامكاني، نماينده مردم زرند در مجلس شوراي اسلامي كه اخيرا گفت: در بسياري از كشورهاي توسعه يافته جهان، شهرداريها علاوه بر تصدي موضوعاتي مثل مديريت آب و برق و گاز، متصدي تمام امور شهروندان از صدور شناسنامه گرفته تا ثبت ازدواج نيز هستند.
آلودگي هوا يكي از نتايج موازيكاري
آلودگي هوا از اساسيترين معضلات اين روزهاي كلانشهرهاست كه بهنظر صاحبنظران تا يكمتولي واحد نداشته باشد حل نميشود؛ متولي واحدي كه اختيار كامل و قانوني براي انجام اقدامات لازم در كوتاهمدت را داشته باشد و سرانجام تبعات كار را نيز بپذيرد. اين در حالي است كه اكنون موازيكاريها باعث شده تا همچنان معضل آلودگي هوا بلاي جان شهرنشينان باشد. سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران در اين خصوص نيز ضمن اينكه از مشكل آلودگي هواي تهران بهعنوان يك دغدغه ملي ياد كرد، طرحهايي مانند انتقال پايتخت را براي حل چنين مشكلاتي اساسا از پيش شكستخورده و انجام نشدني دانست. وي در عين حال گفت: همين كه مشكلات تهران ازجمله مشكل آلودگي هوا در سطوح دولت و مجلس مطرح و به تشكيل كارگروهي در دولت براي حل مشكلات تهران منجر شده، اتفاق مباركي محسوب ميشود.
وي همچنين با تأكيد بر اينكه نقطه اوج مشكلات تهران مشكل ترافيك است، اظهار كرد: به همينخاطر مجلس و دولت نيز دغدغه ترافيك تهران را دارند و بنا بر اعلام وزير نفت، رئيسجمهور گفتهاند اگر لازم باشد بهترين اتوبوسها را براي شهر تهران وارد ميكنيم. وي با اشاره به اينكه با ريلگذاري مسير تعامل مديريت شهري با مجلس و دولت از سوي شوراي شهر، انتظار داريم در برنامه 5ساله دوم شهر تهران، 150كيلومتر متروي جديد و در نهايت 700كيلومتر مترو در تهران ايجاد شود، تصريح كرد: درخصوص مشكل ترافيك تهران نميتوان مديريت شهري را مقصر دانست، چنانچه در حوزه شبكه معابر، تهران از برنامه جلوتر هم هست. البته بهنظر اين عضو شوراي شهر تهران رفع كامل مشكل ترافيك تهران امكانپذير نيست، چراكه نهتنها در تهران بلكه در ساير شهرهاي بزرگ جهان هم ترافيك وجود دارد.