همشهری آنلاین: معاون حج، عمره و عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از استرداد ۱۴۰ هزار تومان به زائران حج امسال خبر داد و گفت: وضعیت انتقال پروازهای حج امسال از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) تا پایان ماه رمضان مشخص می‌شود.

به گزارش فارس،‌ناصر خدر نژاد گفت: روز گذشته بازدیدی را از فرودگاه امام خمینی(ره) انجام دادیم تا وضعیت را برای انتقال زائران از فرودگاه مهرآباد بررسی کنیم که البته مسئولان فرودگاه قول مساعد دادند تا زمینه‌ها را برای انتقال پروازهای حج امسال آماده کنند.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در فرودگاه مهرآباد وجود دارد تصمیم سازمان حج و زیارت بر این است که پروازها به فرودگاه امام(ره) منتقل شود اما انتقال به شرط آماده شدن شرایط مورد نظر سازمان حج و زیارت انجام می‌شود.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت افزود: با توجه به اینکه کمتر از دو ماه به اعزام‌ةای حج امسال فرصت باقی است تلاش ما این است که تا پایان ماه مبارک رمضان وضعیت انتقال پروازها مشخص شود.

خدر نژاد در ادامه از استرداد 140 هزار تومان به زائران حج امسال خبر داد و گفت: بخش‌هایی از خدمات حج امسال در سال گذشته قیمت گذاری شده بود که در رایزنی‌‌های انجام شده با طرف قرارداد سعودی و شرکتهای داخلی موفق شدیم بخشی از هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: چون این هزینه‌ها از زائران دریافت شده بود تصمیم بر آن شد تا سهم هر زائر از محل صرفه جویی‌ها را به حساب آنها واریز کنیم که در نتیجه به حساب هر یک از زائران حج امسال 140 هزار تومان مسترد می‌شود.

خدر نژاد اظهار داشت : زائران حج تمتع سال‌جاری با پرداخت هزینه به کاروان نسبت به تهیه دو عدد چمدان و یک عدد ساک دستی اقدام می‌کنند اما مبلغ 140 هزار تومان از محل صرفه جویی در هزینه‌های حج تمتع امسال بابت هزینه چمدان حجاج تا پایان هفته جاری به حساب زائران واریز خواهد شد.

پیش از این سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود: از محل تخفیف در قراردادهای دو هتل محل اسکان زائران و یکی از آشپزخانه‌های مرکزی در عربستان مبلغ 2 و نیم میلیون دلار در هزینه سفر حج تمتع سال‌جاری صرفه جویی شده  که این مبلغ بابت تهیه دو عدد چمدان و یک عدد ساک زائران حج تمتع امسال مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری سازمان حج و زیارت، در سال‌های گذشته ابعاد چمدان‌های مورد تأیید شرکت‌های هواپیمایی به کاروان‌ها اعلام می‌شد و هر یک از کاروان‌ها بطور مستقل برای تهیه چمدان‌ها اقدام می‌کردند که گاهی مشاهده می‌شد چمدان‌های تهیه شده توسط برخی کاروان‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند و مشکلات زیادی را برای زائر و حمل آن ایجاد می‌کردند. لذا در حج سال‌جاری از تمام کاروان‌ها خواسته شده طبق الگو و نمونه مورد تأیید سازمان حج و زیارت چمدان های خود را تهیه کنند.

وجود چمدان های هم شکل و یکنواخت، علاوه بر تسهیل در روند حمل بار زائران توسط شرکت های هواپیمایی، بر نظم و انضباط زائران ایرانی حج تمتع که در میان زائران سایر کشورها زبانزد هستند، خواهد افزود.

بنابراین برای هر یک از زائران حج تمتع سال‌جاری یک حساب کوتاه مدت در بانک ملی افتتاح شده که هزینه‌های واریزی همانند هزینه فوق الذکر به آن حساب واریز می‌شود و زائران با مراجعه به شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور و ارائه کارت ملی می‌توانند نسبت به برداشت وجوه مورد نظر اقدام کنند.