تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹

فتانه انفرادی: اگر می‌خواهید سلامت جسم و جان‌تان حتی در طول سال تضمین شود روزه بگیرید چرا که روزه‌داری سبب کاهش استرس اکسیداتیو و به‌دنبال آن، کاهش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود و این مهم شما را از انواع بیماری‌های مختلف دور کرده و به تأمین و حفظ سلامت‌تان کمک می‌کند.

به گزارش همشهري، استرس اكسيداتي و، پيروزي راديكال‌هاي آزاد بر دفاع آنتي‌اكسيداني بدن تعريف شده است. استرس اكسيداتيو را حمله‌هاي بيولوژيك به اُرگانيسم بدن مي‌نامند. استرس اكسيداتيو يعني بر هم خوردن تعادل بين توليد راديكال‌هاي آزاد و دفاع‌هاي آنتي اكسيداني و روزه‌داري مي‌تواند استرس اكسيداتيو را كاهش دهد.

روزه‌داري راديكال‌هاي آزاد كه از عوامل مخرب سلول‌ها هستند را هم از بين مي‌برد. به‌گفته پزشكان، راديكال‌هاي آزاد اكسيژني امروزه عامل بروز بسياري از بيماري‌ها ازجمله اختلالات متابوليك، ديابت، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و تضعيف سيستم ايمني شمرده مي‌شود. دكترمحمدرضا واعظ مهدوي كارشناس سلامت و استاد دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با همشهري از تأثيرات شگفت‌انگيز روزه بر سلامت و مطالعات مختلف درباره اثرات مثبت روزه‌داري بر سلامت انسان سخن گفت.

به‌گفته او مطالعات علمي نشان داده است در حدود يك تا 2درصد از اكسيژن مصرفي درسطح سلول‌ها، به‌صورت گونه‌هاي فعال اكسيژني در سلول به مصرف مي‌رسد كه اينگونه‌هاي فعال اكسيژني، خاصيت اكسيداتيو زيادي دارند و به سلول و اندامك‌هاي مختلف سلولي آسيب مي‌رسانند. بنابراين، سوخت‌وساز مواد غذايي در شرايط عادي در حد يك تا 2 درصد بر ساختارهاي سلولي تأثير مي‌گذارد.

علاوه براين، مطالعات ديگر نشان داده است زماني كه بين 10تا 12ساعت و در اين روزها حدود 16ساعت بين وعده‌هاي غذايي فاصله وجود داشته باشد چرخه متابوليك از سوخت‌وساز مواد قندي به سوخت‌وساز مواد پروتيني و چربي‌ها تغيير مي‌كند و چون سوخت‌وساز مواد پروتئيني و چربي مقادير كمتري از گونه‌هاي فعال اكسيژني ايجاد مي‌كند، به اين ترتيب، باز هم استرس اكسيداتيو كه عامل آسيب‌رسان شناخته شده‌ ناشي از آزاد شدن گونه‌هاي فعال اكسيژني است، رخ نمي‌دهد و راديكال‌هاي آزاد كمتري هم توليد مي‌شود. علاوه براين، دستگاه گوارش و جهاز هاضمه انسان كه معمولا در طول سال با مواد غذايي سروكاردارد، در طول‌ماه مبارك رمضان به استراحت مي‌پردازد و اين خود سبب سلامت است.

شرايط روزه‌داري همچنين باعث كاهش ميزان قند، كلسترول، تري‌گليسيريد خون شده و اين همه وقتي همراه با شرايط معنوي دعا و اعمالي كه بايد در‌ ماه رمضان انجام شود و اعمالي كه نبايد انجام شود، مي‌گردد، مجموعه هماهنگي از مولفه‌هاي سلامت جسمي، رواني، معنوي و اجتماعي را فراهم مي‌آورد كه اين مولفه‌ها زمينه‌هاي شكل‌گيري شخصيت انسان سالم در مفهوم جامعيت يافته آن را فراهم مي‌كند براين اساس مي‌توان روزه و روزه‌داري را عامل تأمين سلامت جامع انسان تلقي كرد.

دكتر محسن اسدي لاري، متخصص اپيدميولوژي و دانشيار دانشگاه هم در گفت‌وگو با همشهري، بر تأثيرات مثبت روزه‌داري بر سلامت جسم و روان تأكيد كرد. به‌گفته او امروزه بيماري‌هاي غيرواگيراز جمله بيماري‌هاي قلبي و عروقي، ديابت، سرطان و انواع بيماري‌هاي مزمن تنفسي عوامل خطرساز زندگي انسان امروزي شناخته شده است و بيش از 70درصد مرگ‌وميرها را شامل مي‌شود كه مصرف دخانيات و الكل، رژيم غذايي ناسالم و نداشتن تحرك بدني مي‌تواند اين بيماري‌ها را تشديد كند. براساس نتايج مقالات متعدد، روزه‌داري مي‌تواند عوامل خطرساز ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير را كاهش دهد چراكه با روزه‌داري مي‌توان عادات غذايي غلط را در جهت صحيح هدايت كرد.