وزیر کشور با صدور دستورالعملی به استانداران سراسر کشور، خواستار حفظ و پاسداشت پهنه سرزمینی از دست‌اندازی و جلوگیری از تصرف و تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی شد.

 اين درحالي است كه هشتم تيرماه جاري اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور با صدور دستورالعملي از وزراي راه و شهرسازي، جهادكشاورزي، صنعت، معدن وتجارت خواستار مقابله و برخورد جدي اين وزارتخانه‌ها با پديده زمين‌خواري شده بود. اكنون وزير كشور از استانداران سراسر كشور خواسته است تا دست متجاوزان و متصرفان را از اراضي ملي و طبيعي كوتاه كنند.

آنطور كه در گزارش مهر آمده است، متن دستورالعمل عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور خطاب به استانداران سراسر كشور بدين شرح است: «نظر به حفظ و پاسداشت پهنه سرزميني از دست‌اندازي و جلوگيري از تصرف و تخريب اراضي ملي و منابع طبيعي، لازم است دقت نظر مضاعف، با اعمال مديريت صحيح در نظارت و كنترل ساخت و سازها در محدوده، حريم (بالاخص حاشيه شهرها) و خارج از حريم شهرها، به كار گرفته شود. در اين راستا انجام تكاليف مصوبات شوراي‌عالي امنيت ملي و شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران، قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغ‌ها، قانون تعاريف محدوده و حريم شهر، روستا و شهرك و نحوه تعيين آنها، قانون منع فروش و واگذاري اراضي فاقد كاربري مسكوني براي امر مسكن به شركت‌هاي تعاوني مسكن و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي، آيين‌نامه استفاده از اراضي، احداث بنا و تاسيسات در خارج از حريم شهرها و محدوده روستاها (مصوبه 10 /12 /91 هيأت وزيران) و ساير قوانين، مصوبات و بخشنامه‌هاي ملاك عمل، ضروري است.

با عنايت به گزارش‌هاي واصله مبني بر وجود تخلفاتي در اين حوزه بدينوسيله تأكيد مي‌گردد لزوم رعايت موازين و فرايند قانوني و اجراي دقيق مصوبات و ضوابط طرح‌هاي توسعه و عمران شهري، ناحيه‌اي و منطقه‌اي، طرح‌هاي هادي روستايي و جلوگيري از تصرف اراضي و ساخت‌وساز غيرمجاز و برخورد قاطع با ظواهر و عوامل آن مي‌بايد در اولويت اقدامات آن استان بوده و مراتب اين امر به نحو مقتضي به فرمانداري‌ها، بخشداري‌ها و ساير دستگاه‌هاي اجرايي استان به‌منظور تشديد وظايف نظارتي ابلاغ شود.»