همزمان با نشست سالانه مقامات چین و آمریکا در پکن، رهبران دوطرف بر مدیریت اختلافاتشان و ضرورت همکاری بیشتر و تعریف الگوی جدیدی برای این رابطه تأکید کردند.

به گزارش يورونيوز، در آغاز اين مذاكرات 2روزه كه گفت‌وگوي استراتژيك و راهبردي نام گرفته‌است، باراك اوباما و همتاي چيني‌اش شي جين‌پينگ، در پيام‌هايي اعلام كردند كه همكاري دوطرف براي ثبات اقتصاد و تجارت جهان مهم است. رئيس‌جمهور چين در پيامش گفته‌است: رويارويي آمريكا و چين هم براي دوطرف و هم براي جهان، يك فاجعه خواهد بود. او گفته‌است: چين خواستار رابطه‌اي مبتني بر احترام دوجانبه و برابري است كه در آن منافع و تماميت ارضي دوطرف محترم شمرده شود.

نشست 2روزه مقامات آمريكا و چين كه در پكن آغاز شد، قرار است به گفت‌وگو درباره اختلافات دوطرف درباره مسائلي چون امنيت سايبري، اختلافات دريايي و همچنين نرخ برابري پول چين و توافقنامه‌هاي سرمايه‌گذاري بگذرد. در اين نشست از آمريكا جان كري وزير خارجه و جك لو وزير دارايي و از چين، معاون نخست‌وزير و وزير خارجه شركت خواهند كرد.

در يك سال اخير به‌دنبال افزايش حضور نظامي آمريكا در آب‌هاي نزديك چين و همچنين حمايت واشنگتن از ژاپن و ديگر كشورهاي آسيايي كه با چين اختلافات ارضي دارند، روابط چين و آمريكا پرتنش شده‌است. با اين حال دوطرف همواره تأكيد كرده‌اند كه مناسبات تجاري و اقتصادي گسترده‌شان، مانع از دشمني و رويارويي مستقيم ميان آنها خواهد شد. در سال‌هاي اخير مناسبات تجاري آمريكا و چين بسيار بيشتر از گذشته شده به‌طوري‌كه چين با خريد حجم وسيعي از اوراق قرضه آمريكا اكنون بزرگ‌ترين طلبكار آمريكاست. همين مناسبات تنگاتنگ اقتصادي، رابطه ميان آمريكا و چين را به رابطه‌اي منحصر به فرد در جهان تبديل كرده‌است. حجم روابط تجاري آمريكا و چين سالانه به نيم تريليون دلار مي‌رسد.

اين پنجمين سالي است كه چين و آمريكا براي حل يا مديريت اختلافاتشان در چنين سطحي به مذاكره مي‌نشينند. با اين حال به‌نظر مي‌رسد برخي اختلافات سياسي مانند جنگ سايبري ميان دو طرف، هزينه‌هاي نظامي چين و همچنين موضعگيري آمريكا درباره مسائل حقوق بشري داخلي چين، همچنان باقي بماند.