اقدامات لازم برای کـاهش گـازهـای گلخانه‌‌ای و استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر به جای انرژی‌های فسیلی و تجدیدناپذیر در فعالیت شهری در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفته است.

اين مطلب را رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران گفت و اعلام كرد كه علاوه بر اين شورا در جهت حفاظت و صيانت از اراضي، پارك‌ها، باغات و حريم شهر تهران از هيچ تلاشي فروگذار نمي‌كند.

محمد حقاني سپس با بيان اينكه شاهد تغييرات بزرگي در الگوي پراكنش آلودگي و نوع آلاينده‌هاي هواي تهران هستيم افزود: هواي تهران از آلودگي به گازها به سمت آلودگي به ذرات معلق حركت كرده و پديده ريزگردها به‌عنوان تهديدي محيط‌زيستي، ريشه در تغييرات آب و هوايي دارد. وي به اين موضوع كه تركيه با بستن راه‌هاي آبي رودخانه‌هاي دجله و فرات در پشت سدهاي خود، موجب خشك شدن تالاب‌هاي عراق شد نيز اشاره كرد و اين اقدام را دليلي براي در به‌وجود آمدن پديده ريزگردها ايران و تهران دانست. البته علاوه بر آنچه حقاني از آن به‌عنوان ريزگردهاي خارجي ياد كرد، مي‌توان به منشا ديگري نيز در افزايش آلايندگي اين روزهاي پايتخت اشاره كرد و آن مشكلات معادن شن و ماسه جنوب شهر تهران است.

به هر ترتيب اين عضو كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران عقيده دارد كه زنگ خطر آسيب‌هاي محيط‌زيستي و آلودگي‌هايي كه ايران و تهران را تهديد مي‌كنند، به صدا در آمده و حتي براي يك لحظه نيز نبايد از اين خطرات غفلت كرد.

وي گفت: بايد به مرحله‌اي برسيم كه در موضوعات مشترك جهاني همچون همراهي باشعار جهاني محيط‌زيست براي سال‌جاري با موضوع مقابله با گرمايش زمين و جلوگيري از بالا آمدن سطح آب درياها نيز مشاركت فعال داشته باشيم.