تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۲

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه سوییس ایفای نفش سیاسی بین‌المللی قوی‌تری را برای کشورش خواستار شده است.


روزنامه نویه سوریشر سایتونگ با انتشار این مطلب افزود: میشلین کالمی ری، از ایده کسب کرسی در شورای امنیت سازمان ملل از سوی سوییس حمایت کرد و در کنفرانس سالانه سفیران سوییس که دوشنبه 22 آگوست در برن افتتاح شد، بر موضع برن در خصوص بی‌طرفی "فعالانه" سوییس تاکید کرد.
 وی گفت: بدون نفوذ در شورای امنیت و بدون ابزارهای مالی لازم یا نیروی انسانی کافی، صدای ما به صورت کامل در جریان صدور قطعنامه‌ها در خصوص بحران‌های بین‌المللی شنیده نمی‌شود.
کالمی ری همچنین گفت که کسب کرسی از سوی سوییس در شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند گامی ثمربخش و رو به جلو باشد، چرا که به وزن و تخصص وزارت امور خارجه این کشور می‌افزاید و «تصمیم‌سازی در درون دولت برن را بهبود می‌بخشد.»
وزیر امور خارجه سوییس همچنین از وضع موجود سیاست خارجی کشورش انتقاد و آن را فاقد بصیرت لازم توصیف کرد.
وی گفت: این سیاست خارجی؛ خود را با بعضی از چارچوب‌ها محدود کرده و دچار نقص در تجربه بین‌المللی چندجانبه و همچنین دارای نقش نظامی محدود در خارج از مرزهای خود است.
کالمی ری به دیپلمات‌های سوییسی گفت: سرنوشت ما به شدت به آنچه در خارج از مرزهای‌مان اتفاق می‌افتد، بستگی دارد. ما همگام با روند جهانی‌سازی حرکت می‌کنیم و نمی‌توانیم ادعا کنیم که قادریم مستقل باشیم.

عملیات صلح‌بانی بین‌المللی
وزیر امور خارجه سوییس در جریان سخنرانی‌اش حمایت بیشتر برن از عملیات صلح‌بانی بین‌المللی را خواستار شد و گفت که وزارت امور خارجه و وزارت دفاع سوییس اخیرا راهبردهای جاه‌طلبانه‌ای را به دولت برن ارایه کرده‌اند.
کالمی ری گفت: تقویت تعهدمان به عملیات صلح‌بانی، وزن (سیاسی‌مان) را در بدنه‌های تصمیم‌ساز افزایش می‌دهد.
وزارت امور خارجه سوییس هفته گذشته احتمال مشارکت این کشور را در جمع نیروهای صلح‌بان در لبنان منتفی ندانست.
وی همچنین در انتقاد از عملکرد آمریکا و اتحادیه اروپا در موضوع لبنان گفت: حمایت از منافع به شیوه‌ای صریح و تهاجمی اقدام تازه‌ای از جانب آمریکا به حساب نمی‌آید. چیزی که جدید است رویکرد یکجانبه‌گرایانه و ساده‌لوحانه بودن استدلال‌هاست. در سراسر جهان همه منتظر اروپا هستند. متاسفانه اتحادیه اروپا آن گونه که باید، زمان و مکان را درک نکرده است.