به گزارش مهر، حجتالاسلام محمدرضا مصطفیپور درباره آفتهای به خطر انداختن ره توشه معنوی ماه رمضان، گفت: ماه مبارک رمضان، ماهی بسیار پر برکت و با رحمت است. پیامبر (ص) فرمود ماه مبارک رمضان ماهی است که همه به میهمانی خدا دعوت شدهاند. میزبان این ماه، خداست. خود این میهمان شدن بزرگترین کرامت برای مومنان است. علاوه بر این میبینیم که در صحیفه سجادیه امام سجاد (ع)، رمضان را شهر الله، شهر الاسلام، شهر القیام، شهر التمحیض، شهر الطهور نامیدهاند.
وی با بیان اینکه «با توجه به برخی روایات، رمضان نامی از نامهای خداست» افزود: همچنین ماه رمضان، شهر الله است. علاوه بر آن شهر الصیام است، صیام به معنای امساک و خودداری انسان از محرمات روزه است. امام سجاد(ع) ماه رمضان را شهر الاسلام نیز نامیدهاند و اسلام در اینجا یعنی تسلیم شدن در برابر خدا نه اسلام به معنی دین اسلام.
مصطفیپور افزود: شهر الطهور، ماه طهارت و پاکی است. انسان در این ماه توبه میکند و درب این ماه به روی همه بندگان باز است. بد به حال بندهای که از این درب باز وارد نشود و توبه نکند و آن هم توبه خالص.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نام دیگر این ماه، شهر التمحیض است، یعنی ماهی است که در آن انسان به تزکیه و تهذیب نفس میپردازد و به درستی عمل میکند. خودش را از همه آلودگی و پلیدی و پلشتیها پاک و خالص میکند. نام دیگر این ماه، شهر القیام است، یعنی به پا داشتن قرآن. ماهی است که قرآن در این ماه نازل شده و دلایل روشنی برای مردم در این قرآن وجود دارد. با این دلایل انسانها حق را مییابند و بین حق و باطل میتوانند تمیز دهند. بنابراین نشان میدهد که ماه رمضان ماه اطاعت و بندگی و ماه تسلیم و سرسپردگی در برابر خدا است.
وی تأکید کرد: در نهایت ماه رمضان همان ماه میهمانی خداست. انسانی که این ماه را با موفقیت بگذراند معمولاً جشن میگیرد و میبینیم که بعد از ماه رمضان باید عید بگیریم.
مصطفیپور درباره اهمیت عید فطر هم گفت: عید فطر عید گشودن و عید باز کردن است، یعنی انسان با این یک ماه تلاش و کوشش، دیگر پیروزی خودش را جشن میگیرد. پیروزی او در عبودیت و بندگی و تسلیم و سرسپردگی و دعا و نیایش و همه اینهاست، منتها باید بسیار مواظب باشد که حالا که این ماه را پشت سر گذاشتهام باید به آداب خارج شدن از آن هم عمل کنیم. یعنی شب و روز عید فطر دعاها و نمازهای خاصی دارد. در شب عید فطر مثل شب قدر احیا و شب زندهداری کنیم؛ و این شب زندهداری به معنای بیدار بودن تنها نیست، بلکه شب را به عبادت و کرنش و تواضع و فروتنی و خشوع و خضوع در برابر خدا زنده نگه داشتن است.
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: روز عید هم باید نماز عید فطر را برگزار کنیم و در کنارش زکات فطره را پرداخت کنیم. در مورد زکات فطره گفتهاند حتی کسانی که نیازمند هستند اگر میتوانند بهتر است زکات فطره خود را پرداخت نمایند. بطور کل ماه رمضان ماه مسابقه الهی است. و عدهای در این مسابقه با اطاعت الهی به سمت رضایت الهی حرکت میکنند و مسابقه را میبرند و کامیاب و پیروز میشوند؛ موفقیت و فوز و رستگاری نتیجه برنده شدن آنهاست. اما عده ای هم کوتاهی می کنند و ضرر و زیان می بینند. زیرا اگر در میدان مسابقه انسان فرصتها را از دست دهد طرف مقابلش موفق میشود و او بازنده میشود. زیرا فرصتی که از دست رفت دیگر بر نمیگردد. لذا فرصتها را باید غنیمت بشماریم.
مصطفیپور تصریح کرد: امام حسن مجتبی (ع) در روز عید فطر از جایی عبور میکرد که دید عدهای مشغول خنده و بازی هستند؛ میگوید در شگفتم آن هم شگفتی کامل از انسانهایی که در آن روزی که نیکوکاران پاداششان را دریافت میکنند، عدهای وقت و سرمایه و زمان را به بطالت مصرف میکنند و چیزی از این ماه نصیبشان نمیشود. لذا بزرگترین عیب و آفت عید فطر این است که به جای پرداختن به همین برنامههای رسمی عید فطر یعنی نماز و عیدی گرفتن از خدا و شنیدن سخنان امام جماعت نماز عید فطر و همچنین استفاده از دعاها و دیدار با خویشاوندان و نزدیکان و تبریک گفتن عید به آنها، بخواهند به سرگرمیهای باطل بپردازند. امام حسن مجتبی (ع) در پایان میفرمایند قسم به خدا اگر پردهها کنار برود معلوم میشود که نیکوکاران چگونه به احسانشان و بدکاران چگونه به بدیهایشان مشغول بودند.
وی افزود: لذا انسان باید از این فرصت استفاده کند و پرداختن به امور لهو و لعب او را به خودش مشغول نکند. زیرا سرمایه بزرگ کمال را که ماه رمضان بوده این را پشت سر گذاشته است. البته حضرت امیر(ع) میفرماید برای مسلمان هر روزی میتواند عید باشد به شرط اینکه در آن روز گناه و معصیت نکند.