معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به ارائه لایحه هوای پاک به مجلس برای تصویب نهایی گفت: در این لایحه جرایم و مجازات‌های آلایندگی هوا برای افزایش بازدارندگی در برخی موارد تا سه‌برابر افزایش یافته است.


آنطور كه سعيد متصدي به مهر گفته است لايحه هواي پاك از سال 1374درخصوص نحوه جلوگيري از آلودگي هوا تنظيم شده بود كه با توجه به گذشت 20سال از زمان تنظيم آن لازم بود اصلاحاتي روي آن انجام شود.

اصلاح قانون معاينه فني خودروها كه از 5‌سال براي خودروهاي نو به 3 سال كاهش يافته، پايش منابع خانگي آلوده‌كننده هوا، پايش لحظه‌اي پسماندهاي بيمارستاني و صنعتي، تكميل شبكه‌هاي پايش آلاينده‌هاي هوا شامل امواج، پرتوهاي يون ساز وغير يون‌ساز از موارد افزوده شده به لايحه جديد هواي پاك است. استانداردسازي خودروها و سوخت از ديگر موارد مورد تأكيد اين قانون است. به گفته متصدي، علاوه بر اينكه خودروسازان ملزم هستند تا شهريور امسال تمامي خودروها را براساس استاندارد يورو 4توليد كنند بايستي تا پايان سال 97خودروهاي سبك و بنزيني خود را از استاندارد يورو 4به استاندارديورو 5 ارتقا دهند.

خودروهاي سنگين و ديزلي نيز در سال‌هاي 94تا 96بايد براساس استاندارد يورو 3، 96تا 98يورو 4، 98به بعد با استاندارد يورو 5توليد شده و موتورسيكلت‌ها نيز تا سال 96با استاندارد يورو 3و از آن به بعد با استاندارد روز اروپا توليد شوند.