اقبال شاكري در گفتوگو با تهران سما با اشاره به تلاشهاي شوراي چهارم براي تعيين تكليف مطالبات متروي تهران افزود: از زمان شروع بهكار شوراي چهارم، ما مذاكرات متعددي را با مسئولان در دولت آغاز كردهايم. وي بهعنوان مثال به ملاقات با رئيسجمهور اشاره كرد و گفت: دراين ملاقات هم مطالبي درباره توسعه حملونقل عمومي بهويژه مطالبات مترو مطرح كرديم كه شامل معوقات و مطالبات قبلي مترو و هم تأمين منابع مورد نياز براي بهبود حملونقل عمومي شهري ميشد.
به گفته شاكري، تاكنون دولت قول همكاري داده و از كل مطالبات حدود 800ميليارد توماني مترو، كمتر از 200ميليارد تومان را پرداخت كرده است. وي رقم مطالبات مترو با محاسبه فاينانسها را خيلي بيشتر از 800ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: اين رقم تنها مربوط به عوارض پايدار و سهم 50درصدي دولت است.
وي بيان كرد: همچنان سرفاصله حركت قطارهاي مترو 4دقيقه است درحاليكه در استانداردهاي جهاني سرفاصله قطارهاي مترو 2دقيقه درنظر گرفته شده است. اقبال شاكري در ادامه با اشاره به مشكل فاينانسهاي مترو و لزوم همكاري دولت در اين زمينه نيز گفت: موضوع فاينانس و ورود واگنها هم با دولت مطرح و كميسيون مشتركي با وزارت كشور براي پيگيري اين موضوع تشكيل شده است و دولت قول داده فاينانسها را محقق كند.
رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران با بيان اينكه رفع مشكل فاينانسهاي مترو ميتواند توسعه ناوگان را محقق كند، ادامه داد: دكتر قاليباف گزارشي را به ما ارائه كرده بود كه ظاهرا مذاكرات فاينانسها انجام شده و اقدامات اوليه صورت گرفته است. اميدواريم اين پروسه طولاني 8ماهه با عزم جدي همه مسئولان محقق شود و سطح رضايت از خطوط فعلي مترو بالا رود. وي ادامه داد: ما حتي موضوع تكميل پلهبرقيهاي ايستگاهها را هم پيگيري ميكنيم.