به گزارش فارس، مهدی دغاغله در خصوص انس عمومی قرآن کریم در جامعه، گفت: مهمترین مانع برای انس با قرآن در جامعه عدم آشنایی مردم با زبان عربی است زیرا زبان رسمی کشور ما زبان فارسی است و مردم ارتباط مستقیم با قرآن ندارند و باید با واسطه که ترجمه است مفاهیم آیات را متوجه شوند هر چند یادگیری قرآن کار سختی نیست و با کمی تلاش و آموختن تعدادی کلید واژه میتوان آن را فهمید اما همه به دنبال یادگیری لغات عربی نمیروند.
قشر حوزوی باید با آموختن علوم قرآن آن را ترویج کنند
وی با اشاره به ضرورت آشنایی قشر حوزوی با مفاهیم قرآن کریم گفت: قشر روحانی و حوزوی ما باید با آموختن زبان عربی و آموختن علوم قرآنی در افزایش انس عمومی قرآن فعالیت کنند، پس نهاد حوزههای علمیه و طلاب جوان باید بیش از دیگران با حفظ و مفاهیم قرآن مأنوس باشند و آن را ترویج کنند، به عنوان مثال این افراد میتوانند کسبه را با آیات مرتبط با کارشان آشنا و یا به جای استفاده از سخن بزرگان و ضربالمثلها از آیات قرآن استفاده کنند. باید بگویم قرآن کریم درباره بسیاری از مسائل زندگی، کسب و کار، اقتصاد و سایر موضوعات نکاتی بیان کرده که هنگامی که این نکات را برای مردم بیان میکنیم باور نمیکنند که در قرآن به همه نکات زندگی اشاره شده است.
اغلب ائمه جماعات و علمای ما عربی نمیدانند
وی آشنایی قشر حوزوی با زبان عربی را امری ضروری دانست و گفت: من به بسیاری از کشورهای مسلمان غیر عربزبان سفر کردهام، همه ائمه جماعات مساجد کشورهای غیر عربزبان به طور کامل با زبان عربی آشنا هستند اما متأسفانه بسیاری از علما و یا حتی مراجع ما زبان عربی را خوب بلد نیستند در حالی که این زبان زبان دین است و برای فهم آیات و آموزش آن باید با عربی آشنا بود.
عشق به قرآن در مصر مانند عشق مردم ایران به امام حسین(ع) است
دغاغله با اشاره به سفرش به کشور مصر در سال 86 گفت: سال 1386 به همراه آقای شاهمیوه سفری به مصر داشتم در آنجا به این نتیجه رسیدم که همه فعالیتهای قرآنی این کشور کاملاً مردمی است. مردم این کشور به شدت به قرآن کریم عشق میورزند و باید بگویم عشق مردم مصر به قرآن مانند عشق مردم ایران به امام حسین(ع) است و همانگونه که مردم ما به صورت خودجوش هیأتهای مذهبی و عزاداری برای امام حسین(ع) برگزار میکنند در کشور مصر هم اینگونه برنامهها را برای قرآن برگزار و یا حتی نذورات خود را در راه قرآن کریم اعطا میکنند، البته همانگونه که گفتم بزرگترین مانع در این راه موضوع عدم فهم زبان عربی است که اگر این مشکل حل شود شاید ما هم مانند مصریان به قرآن عاشقانهتر بها دهیم.
مراکز آموزشی و حوزههای علمیه به خوبی قرآن درس نمیدهند
این استاد قرآن کریم عدم آموزش مطلوب در مراکز آموزشی مانند مدارس را یکی دیگر از موانع عمومی نشدن قرآن دانست و گفت: من به عنوان یک فعال قرآنی تدریس قرآن در آموزش و پرورش را قبول ندارم، در مدارس ما به قرآن اهمیت چندانی داده نمیشود و معمولاً معلمان قرآن کار خود را به خوبی بلد نیستند. متأسفانه در حوزههای علمیه هم همین آسیب وجود دارد زیرا در آنجا همه چیز به طلاب درس میدهند به جز علوم قرآنی.
دغاغله حمایت نهادهای دولتی بدون دخالت را امری مطلوب دانست و گفت: برای عمومی شدن فعالیتهای قرآنی باید کار کاملاً مردمی باشد، البته نهادهای مختلف میتوانند این فعالیتها را حمایت کنند اما باید اساس کار و انگیزه صد در صد مردمی باشد.
وی در خصوص فعالیتهایش در راستای افزایش انس با قرآن کریم در جامعه گفت: من جلساتی در رشته تلاوت قرآن کریم برگزار میکنم اما محور این جلسات پرداختن به مفهوم آیات است به این صورت که در کنار موضوعات مختلف تلاوت ابتدا مفاهیم آیات به قرآنآموزان آموزش داده میشود و در کنار آن موضوعات مختلف تلاوت هم بیان میشود.