همشهری آنلاین: هزاران قطعه ماهی در رودخانه نوکنده شهرستان رضوانشهر در غرب استان گیلان به دلایل نامشخصی تلف شدند.

به گزارش ايرنا، شماری از شاهدان عینی و حاشیه‌نشینان این رودخانه عصر دوشنبه داشتند: هزاران قطعه ماهی از انواع مختلف بصورت مشکوکی در این رودخانه از بین رفته و این وضعیت ناراحتی اهالی منطقه را همراه داشته است.

مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رضوانشهر با تایید مرگ و میر ماهیان در این رودخانه، گفتند که علت تلف شدن ماهیان در دست بررسی قرار دارد.

به گفته آنها، کارشناسان محیط زیست و دامپزشکی استان گیلان در محل وقوع این حادثه برای ماهیان حضور یافته و نسبت به نمونه‌برداری از این ماهیان اقدام کرده‌اند.

این مسئولان اظهار داشتند که علت مرگ این ماهیان پس از بررسی و نتایج نمونه‌برداری‌ها اعلام خواهد شد.

شش رودخانه لفارود، دیناچال، شفارود، اردجان، نوکنده و تیز رود از جمله رودخانه‌هایی است که در شهرستان رضوانشهر واقع شده و از ارتفاعات جنگلی تالش سرچشمه می‌گیرند و به دریای خزر می‌ریزند.

هریک از این رودخانه‌ها محلی برای تکثیر انواع ماهیان دریای خزر اعم از گونه‌های اقتصادی و غیر اقتصادی در فصل تکثیر محسوب می‌شوند.

رودخانه نوکنده از جمله رودخانه‌هایی است که در سال‌های گذشته پساب کارخانه چوکا (چوب و کاغذ ایران) به آن وارد می‌شد.

در این فصل، دلایل مختلفی برای مرگ ماهیان رودخانه‌ها از جمله کمبود اکسیژن و خفگی ماهیان به علت کاهش جریان آب رودخانه‌ها به سبب استفاده از آب این رودخانه‌ها برای مصارف کشاورزی، جاری شدن فاضلاب‌های سمی و یا دلایل عمدی دیگر وجود دارد.

استان گیلان بیش از 50 رودخانه بزرگ و کوچک دارد که از این رودخانه‌ها به عنوان زایشگاه ماهیان خزر یاد می‌شود و اکثر این رودخانه‌ها بخصوص در فصل کشاورزی در وضعیت بحرانی قرار می‌گیرند و امکان تکثیر طبیعی ماهیان در بیشتر این رودخانه‌ها از بین رفته است.

شهرستان رضوانشهر در 75 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.