همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حرمت گذاشتن به اندیشه‌ها و آیین‌های دیگران یک آموزه قرآنی است، گفت: قرآن در هنگام بروز فتنه‌ها چراغ بصیرت می‌آفریند.

به گزارش ایرنا، علی جنتی در آیین اختتامیه پنجمین دوره نمایشگاه و جشنواره قرآنی قشم، گفت: قرآن، عامل وحدت همه مسلمانان جهان و ملاک یگانه بندگان خداوند در جهان پر رمز و راز امروز و سند هویت و شناسنامه فرهنگی و اعتقادی آنان است.

وي افزود: با درک عمیق آموزه‌های قرآن که مربوط به جنبه‌های معنوی، فرا زمانی و فرا مکانی انسان است، نکته‌های ژرفی برای انسان فراهم و پرسش‌های تازه و نیازهای نوین مطرح می‌شود که قرآن پاسخگوی همه آنهاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اينكه «قرآن متعلق به انسان‌هایی است که زندگی آنان به طور دائم در حال تحول است»، خاطرنشان كرد: به همین خاطر است که این کتاب جاودانه مانده و کهنه نشده و با هر شرایط تازه انسانی، نکات تازه‌ای را به آنان آموزد.

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود به هزاران مرد، زن، کودک و نوجوان ایرانی که در قالب قرآن‌پژوه، حافظ، ناشر و هنرمند قرآنی برای تشریح، تفسیر و نشر این کتاب آسمانی همت بلند داشته و دارند، اظهار داشت: این افراد فرهنگ و هنر قرآنی را در این سرزمین بالنده و باشکوه کرده‌اند و ادبیات و هنر این سرزمین زمانی بالیدن گرفت که با قرآن عجین شدند.

وی پیدایش هنرهای وابسته به قرآن از جمله خوش‌نویسی، تذهیب، منبت‌سازی و مینیاتور را از مواهب این کتاب آسمانی خواند و گفت: هنرمندان زیادی از طریق همین هنرها در جوار قرآن تکامل یافته و گنجینه‌های ارزشمندی از قرآن‌های خطی را خلق کردند که در موزه‌های داخل و خارج کشور وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه قرآن به ملت ایران عزت بخشید و باعث سربلندی ایرانی‌ها در میان سایر ملل دنیا شد، تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران اشاعه فعالیت‌های قرآنی بویژه توسعه فرهنگ قرآنی در اولویت فعالیت‌های فرهنگی کشور قرار گرفت که این توفیق، حاصل عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری بود.

جنتی به جایگاه و نقش قرآن در سطح جهانی نیز اشاره کرد و گفت: جهان امروز تشنه معارف ناب قرآنی است و تنها قرآن است که می‌تواند گروه‌های کوردل را که به نام اسلام، زنان و کودکان بی‌گناه را با سلاح تعصبات دینی به خاک و خون می‌کشند، به راه درست هدایت نماید.