تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۷

عباس ثابتی‌راد: منطقه ویژه عباس‌آباد روزبه‌روز به یک منطقه فرا ملی تبدیل می‌شود و آنگونه که شهردار تهران پیش از این گفته در حال تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی جهان اسلام است.

در نخستين روزهاي سال‌جاري شهردار تهران با حضور در منطقه ويژه‌ عباس‌آباد نخستين گام‌ها براي شكل‌گيري اين پايتخت فرهنگي را برداشت.

ايجاد كارگروه ويژه منطقه عباس‌آباد و عضويت عالي‌ترين مقام‌هاي شهرداري در اين كارگروه براي سرعت در اجراي پروژه‌ها و افزايش كيفيت آنها ازجمله اين اقدامات است.

مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد در اين مورد گفت: چند پروژه‌اي كه از سال‌هاي گذشته در حال تكميل بود با شكل‌گيري اين كارگروه سرعت بيشتري گرفت و به‌طور كلي سرعت تكميل پروژه‌هاي منطقه ويژه عباس‌آباد با آغاز به‌كار اين كارگروه ويژه افزايش چشمگيري يافته است.

اردشير نوريان با اشاره به سرعت اجراي پروژه‌هايي نظير پل طبيعت، مجموعه آسمان‌نما، باغ كتاب، پانوراماي بيت‌المقدس و درياچه باغ هنر گفت: شاخص‌ترين اين پروژه‌ها به لحاظ سازه‌اي پل طبيعت است. در حال حاضر فاز اول احداث اين مجموعه شامل سازه، كفپوش و تجهيزات ايمني و آب و برق و گاز تكميل شده و همچنين مسيرهاي دسترسي اين پل به 2سوي غربي و شرقي منطقه عباس‌آباد تكميل شده‌است.

به گفته وي در حاشيه اين پل فاز دوم اين پروژه نيز در دست اجراست كه شامل ايجاد 17هزار متر فضاي سبز است. احداث درياچه و بركه به همراه نورپردازي پل و راه‌اندازي فضاي تفريحي نيز در دست اجراست.

مديرعامل شركت نوسازي منطقه عباس‌آباد با اشاره به ويژگي‌هاي اين پل به‌عنوان بزرگ‌ترين پل غيرخودرويي كشور گفت: با توجه به موقعيت ممتاز جغرافيايي پل بايد نسبت به بهسازي و احياي محيط پيراموني و فضاي سبز حاشيه بزرگراه مدرس با جديت و سرعت لازم اقدام شود. وي تصريح كرد: بخش مركزي بزرگراه مدرس يك پهنه ويژه و منحصر به فرد در پايتخت محسوب مي‌شود كه پل طبيعت اهميت آن را دوچندان خواهد كرد و از اين‌رو احيا و بهسازي فضاي سبز و محيط پيراموني آن به وسعت 17هزار مترمربع با همكاري سازمان پارك‌ها و شهرداري منطقه 3در حال اجراست. مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد پل طبيعت را يك نقطه ويژه در گردشگري شهري عنوان كرد و افزود: با افتتاح پل طبيعت، شرق و غرب منطقه عباس‌آباد با يك مسير ويژه به هم متصل خواهد شد و بدون شك گردشگري شهري در منطقه عباس‌آباد و قلب پايتخت تحول جدي را شاهد خواهد بود.

برترين سازه فولادي كشور

سال گذشته كميته انتخاب طرح‌هاي برتر فولادي، پل طبيعت را به‌عنوان طرح تقدير شده فولادي سال 92كشور در بخش پل برگزيد.
در نخستين روزهاي فصل زمستان سال گذشته كميته انتخاب طرح‌هاي برتر فولادي كشور در سال 92كه متشكل از نهاد‌هاي دانشگاهي و فني مهندسي كشور بود پل طبيعت را به‌عنوان طرح تقدير شده فولادي كشور در بخش پل انتخاب كرد.

سازه پل طبيعت حدود 2هزارتن وزن داشته و جنس فولاد سازه آن ST523N بوده و مشابه جنس فولاد به‌كار رفته در سازه‌هاي عظيم فولادي دريايي مانند اسكله‌ها و سكوهاي نفتي است كه در قالب 14هزار قطعه و با حجم 102كيلومتر جوشكاري به يكديگر متصل شده است.

با بهره‌برداري از پل طبيعت انتظار مي‌رود كه ميزان گردشگران شهري كه از منطقه ويژه عباس‌آباد به‌عنوان فضاي فراغتي استفاده مي‌كنند بيشتر شود. با وجود اينكه هنوز بسياري از فضاهاي فرهنگي و تفريحي كه در منطقه ويژه عباس‌آباد طراحي شده ، هنوز به طور كامل به‌ بهره‌برداري نرسيده و اين مجموعه همچنان در مراحل ساخت است، اما استقبال گسترده شهروندان از اين منطقه مي‌تواند اميد بخش فضايي ويژه براي گذران اوقات فراغت شهروندان باشد.

آنگونه كه نوريان گفته در روزهاي گرم تابستان نيز تلاش بر اين است تا با فضاسازي‌ها و توجه به شيوه سبك زندگي ايراني اسلامي، فعاليت‌هاي گسترده‌اي را مورد توجه قرار داده و بتوانيم خدمات بيشتري به شهروندان در منطقه ويژه عباس‌آباد ارائه دهيم. آماده‌سازي‌ بيش از 100هكتار فضاي سبز و بوستان براي ميزباني از شهروندان يكي از اقداماتي است كه در اين زمينه صورت گرفته است.

نمادي جديد براي پايتخت

اراضي عباس‌آباد 590هكتار مساحت دارد و اين اراضي از جنوب به مصلاي امام خميني(ره) و بزرگراه رسالت، از شمال و شرق به بزرگراه حقاني و از غرب به خيـابان آفريقا منتهي مي‌شود. پل طبيعت به‌عنوان شاهراه ارتباطي 2سوي منطقه ويژه عباس‌آباد را به يكديگر متصل مي‌كند. پل طبيعت با 7هزار مترمربع مساحت و14هزار قطعه فولادي طي يك‌سال گذشته آماده‌سازي‌ و نصب شده و با توجه به ويژگي‌هاي معماري و فني و كاربردي آن مي‌تواند به‌عنوان نمادي جديد براي پايتخت ايران اسلامي مطرح باشد.