تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۲

همشهری آنلاین: مشتاقان علوم نجومی بی‌صبرانه در انتظار تصاویری هستند که قرار است توسط کاوشگر روزتا از سطح دنباله‌دار ۶۷P به زمین ارسال کند.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، روزتا اما با ارسال يك تصوير از سطح اين دنباله‌دار يخي كمي از شدت اين انتظار كاسته‌است،‌تصويري كه به اعتقاد گروهي مي‌توان چهره يك انسان را روي آن مشاهده‌كرد.

اين توهم بصري توسط مركز هوافضايي در آلمان در تصويري كه روزتا از سطح دنباله‌دار 67P به ثبت رسانده تشخيص داده شده و روي توئيتر منتشر شد.

ديدن چهره‌هاي انساني در اجسام غيرعادي ناشي از پديده‌اي رواني به‌نام پاريدوليا است. چشم انسان در محيط زندگي انساني قادر به تشخيص چهره‌ها است، توانايي كه از آن براي شناسايي دوستان و آشنايان در جمعيت،‌تشخيص سرعت حركت خودروها و يا ديدن الگو‌هاي مختلف و يا ارتباطات در ميان توده‌اي از اطلاعات استفاده مي‌شود.

دانشمندان براين باورند انسان از اين توانايي براي غني‌تر ساختن تخيلات و درك اشكال معني‌دار استفاده مي‌كنند. مشهورترين نمونه اين تصاوير، تصوير چهره انسان روي مريخ است كه در سال 1976 توسط كاوشگر وايكينگ يك به ثبت رسيد. تصويري كه به سرعت مشهور شد و ناسا نيز آن را خطاي ديد ناشي از نور خورشيد روي پستي‌بلندي‌هاي مريخ اعلام كرد.

روزتا درحال حاضر در 100 كيلومتري دنباله‌دار 67P/Churyumov-Gerasimenko در حركت است، دنباله‌داري كه با سرعت 55 هزار كيلومتر بر ساعت در حال پرواز است. قرار است روزتا بيش از يك سال روي اين دنباله‌دار مطالعه كند تا از طريق اطلاعات به‌دست آمده از آن بتواند اسرار شكل‌گيري حيات روي زمين را آشكار سازد.