مدیرکل دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط‌زیست‌در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به نقش‌کیسه‌های پلی اتیلنی در آلودگی محیط‌زیست، همچنین مصرف روزافزون آن در جامعه، گفت: حمایت از فناوری‌های تولید نایلون سازگار با محیط‌زیست از اولویت‌های کاری این دفتر است.

 حميد راشدي درحالي ازحمايت سازمان محيط زيست ازفناوري‌هاي توليد نايلون سازگار با محيط‌زيست خبر مي‌دهد كه شهرداري تهران درسال 91 براساس طرحي زيست‌محيطي در حذف نايلكس پيشقدم شد. براساس اين طرح كه ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران مبدع آن بود 21تيرماه، روز بدون نايلكس نامگذاري شد و با شعار «امروز يك كيسه پلاستيكي كمتر» در دستور كار قرار گرفت؛ طرحي كه مسئولان وقت سازمان حفاظت محيط‌زيست با آن همراهي نكردند و حتي از حضور در جلسه تصميم‌گيري براي چگونگي اجراي آن سرباز زدند.

اما مديريت شهري به‌رغم عدم‌همكاري سازمان محيط‌زيست، حذف نايلكس و ظروف يكبار مصرف پلاستيكي را از چرخه خريد شهروندان به‌عنوان يكي از سياست‌هاي جدي در دستور كار قرار داد. همزمان با اين تصميم در نشستي كه 6تيرماه 91 در مركز ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران برگزار شد سازمان ميادين ميوه‌و‌تره‌بار شهرداري و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي شهروند ملزم به حذف نايلكس وظروف يكبار مصرف پلاستيكي پليمري از چرخه فروش شدند. اين اقدام شهرداري تهران با استقبال گسترده فعالان محيط‌زيست در سراسر كشور مواجه شد و در بسياري از شهرها همگام با اين طرح، حذف نايلكس از چرخه خريد و فروش به اجرا درآمد. اين طرح 3 سال است كه اجرا و هرسال بر دامنه آن افزوده مي‌شود.

اكنون مديركل دفتر پژوهش و توسعه فناوري سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد كه با توجه به كاربرد وسيع و توليدات روزافزون پلاستيك، همچنين بروز مشكلات محيط‌زيستي ناشي از توليد و مصرف اين محصولات و نقش كيسه‌هاي پلي اتيلني در آلودگي محيط‌زيست، حمايت از طرح و فناوري‌هايي كه منجر به توليد نايلون‌هاي سازگار با محيط‌زيست شوند، در اولويت‌ برنامه‌اي دفتر پژوهش و توسعه فناوري سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار دارند.به گفته وي، در حال حاضر، حمايت علمي و معنوي از چنين طرح‌هايي در دستور كار سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفته است.