به گزارش ایرنا، نصرت الله سیفی در نشست خبری با تشریح جزییات اجرای بند ق تبصره دوم بودجه سال 92، اظهار داشت: جلسات کمیسیون ویژه این بند هر هفته به ریاست وزیر نفت برگزار میشود و تاکنون 17 طرح با موضوع بهینهسازی مصرف سوخت بررسی شده و چهار طرح نیز برای تصویب نهایی به شورای اقتصاد ارسال شده است.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، افزود: تاکنون 17 پروژه مورد بررسی قرار گرفته و چهار طرح نیز برای تصویب به شورای اقتصاد ارسال شده است.
سیفی با بیان اینکه طرحهای بهینه سازی مصرف سوخت به صورت بیع متقابل اجرا میشود، اضافه کرد: طرحهای بهینهسازی مصرف سوخت میتواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور به شمار رود.
وی با اشاره به امتیازات طرحهای بیع متقابل بهینهسازی سوخت نسبت به سایر پروژههای صنعت نفت، گفت: طرحهای بهینهسازی میتواند از مبالغ پایین مانند یک میلیون دلار شروع شود و تا چندین میلیارد دلار نیز افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت خاطرنشان کرد: امتیاز دیگر طرحهای بهینه سازی، اشتغالزایی بالای آنهاست که میتواند برای کارشناسان و تکنسینهای بخش خصوصی کارآفرینی زیادی داشته باشد.
سیفی بازدهی اقتصادی بالا و پراکندگی در همه مناطق شهری و روستایی را ویژگی دیگر این طرحها عنوان کرد و اظهار داشت: بخش عمدهای از طرحهای بهینهسازی سوخت در قلب شهرهای بزرگ اجرا میشود و این در حالی است که برای اجرای طرحهای بالادستی صنعت نفت باید به مناطق جنوبی کشور رفت.
وی افزود: با توجه به اینکه حجم سرمایه گذاری در طرحهای بهینه سازی غالبا پایین است، امکان اعطای تسهیلات توسط بانکها وجود دارد.
کاهش 35 درصدی مصرف سوخت موتورخانهها
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در ادامه با اشاره به جزییات طرحهای بهینه سازی سوخت، گفت: برای اجرای طرحهای بهینهسازی موتورخانهها 2 میلیارد دلار تعهد را قبول کردهایم که در صورت اجرایی شدن 35 درصد میزان مصرف سوخت در موتورخانهها را کاهش میدهد.
وی اضافه کرد: به ازای هر مترمکعب کاهش مصرف سوخت، 5000 ریال به شرکتهای خدمات انرژی به مدت 20 تا 30 ماه پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت پیشبینی کرد که این طرح بین 3 تا 4 سال به اتمام برسد.
تولید بخاریهای با بهرهوری 90 درصد
سیفی افزایش راندمان کاری بخاریهای گازسوز دودکش دار را طرح دیگر بهینهسازی معرفی کرد و گفت: بخاریهای موجود در کشور معمولا با راندمان 55 تا 60 درصد فعالیت میکنند که باید با تولید بخاریهایی با سطح مصرف انرژی B میزان بهرهوری آنها را به 90 درصد رساند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، تصریح کرد: این طرح با همکاری وزارت صنعت و سازندگان داخلی اجرا خواهد شد.
اختصاص 10 میلیارد دلار برای افزایش ناوگان ریلی
سیفی گفت: تقویت ناوگان سراسری حمل بار و مسافر، طرح دیگر بهینهسازی مصرف سوخت است که بر اساس آن به ازای هر تن کیلومتر بار، به میزان 30 سی سی و به ازای هر نفر کیلومتر، 15 سی سی به شرکت راه آهن پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، اضافه کرد: میزان مصرف انرژی برای حمل بار و مسافر توسط راه آهن حدود یک چهارم مسیر جادهای است. وی ادامه داد: حدود 10 میلیارد دلار تعهد برای بخش افزایش توان حمل و نقل ریلی در نظر گرفته شده است.
صرفهجویی بیش از 4 میلیارد لیتری گازوییل با نوسازی اتوبوسهای درون شهری
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با اشاره به طرح نوسازی 17 هزار اتوبوس درون شهری در کلانشهرها، گفت: قرار است این اتوبوسها در طی 3 سال و با حمایت یک میلیارد و 800 میلیون دلاری نوسازی شوند.
سیفی گفت: در صورت جایگزینی 17 هزار اتوبوس فرسوده درون شهری با اتوبوسهای تمام گازسوز در مصرف 4 میلیارد و 300 میلیون دلار گازوییل صرفهجویی میشود و همچنین 4.5 میلیون تن تولید گازهای گلخانهای کاهش مییابد.
تعویض 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسیهای برقی و هیبریدی
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، گفت: براساس طرح دیگری قرار است، 140 هزار تاکسی فرسوده با خودروهای برقی، هیبریدی و سی ان جی جایگزین شود.
سیفی خاطرنشان کرد: البته میزان پیمایش خودروهای استفاده کننده از سی ان جی به ازای هر بار سوختگیری باید به 400 کیلومتر برسد تا مورد حمایت قرار گیرند و این در حالی است که در حال حاضر میزان پیمایش به ازای هر سوختگیری با سی ان جی حدود 150 کیلومتر است.
وی اضافه کرد: البته این طرح باید در شورای اقتصاد به تصویب رسیده و توسط نهادهای ذیربط اجرا شود و شرکت بهینهسازی سوخت صرفا این پیشنهاد را مطرح میکند.
سیفی گفت: اقداماتی برای بومی کردن دانش فنی خودروهای برقی انجام شده و قرار است در ماههای آینده تولید آزمایشی آنها شروع شود.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، افزود: در صورتی که امکان تولید خودروهای هیبریدی در داخل کشور وجود نداشته باشد، میتوان آنها را وارد کرد. وی اظهار داشت: به ازای ورود هر خودرو با مشخصات فوق به ناوگان عمومی 6 هزار دلار کمک خواهد شد.
ورود 400 هزار موتورسیکلت برقی به کلانشهر تهران
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت همچنین از طرحی برای جایگزینی 400 هزار موتورسیکلت برقی با موتورسیکلتهای فرسوده خبر داد و گفت: برخی موتورسیکلتها به علت احتراق ناقص تا چهار برابر خودروها آلودگی ایجاد میکنند. سیفی ادامه داد: برای اجرای این طرح، برخی سازندگان با وزارتخانههای صنعت و کشور مذاکراتی را انجام دادهاند.
وی اضافه کرد: در صورت اجرایی شدن این طرح به ازای تولید هر موتورسیکلت برقی 300 دلار به سازندگان پرداخت میشود.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، افزود: پس از اجرایی شدن این طرح قرار است تنها به موتورسیکلتهای برقی اجازه تردد در محدوده مرکزی شهر داده شود.
حمایت 10 میلیارد دلاری از گسترش متروی کلانشهرها
سیفی گفت: براساس طرح دیگری قرار است به ازای صرفهجویی ناشی از افزایش تعداد مسافران متروی کلانشهرها مبلغی پرداخت شود.
مصرف 1.2 لیتر گازوییل به ازای تولید هر کیلو گوشت مرغ
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت همچنین از بهینهسازی مصرف سوخت 30 هزار مرغداری خبر داد و اظهار داشت: به ازای تولید هر کیلوگرم گوشت مرغ 1.2 لیتر گازوییل مصرف میشود.
وی ادامه داد: بر اساس طرحی قرار است با اصلاح سامانه مصرف انرژی در مرغداریها، میزان مصرف سوخت در آنها کاهش یابد.
به گفته سیفی، برقی کردن 55 هزار حلقه چاه، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و گازرسانی به روستاها و شهرهای کوچک دور از شبکه گازرسانی کشور، تولید میکرو سی اچ بی، توسعه جایگاههای سی ان جی و عایق کاری جدارههای ساختمانها از دیگر طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی به شمار میروند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: در مجموع تاکنون حدود 34 میلیارد دلار طرح در قالب بندˈقˈ تبصره دوم بودجه سال 92 تعریف شده است.