گروه سیاسی: چهارشنبه‌شب فیلمی باعنوان « به اسم دمکراسی»در حالی از شبکه اول صدا وسیما پخش شد که در روزهای اخیر، واکنش‌های مختلفی از سوی محافل غربی به ویژه آمریکا نسبت به آن صورت گرفته است.

در این برنامه هاله اسفندیاری با اشاره به سابقه فعالیت‌های خود، گفت: در سال 1996 بورس مطالعاتی از بنیاد ویلسون گرفتم و در اواخر سال 1997 مسئول برنامه بین‌المللی مرکز ویلسون از من برای کار پاره‌وقت در این مرکز تماس گرفتند.

وی با اشاره به این‌که نسبت به شناسایی سخنران‌هایی از ایران برای مرکز ویلسون اقدام می‌کرد و جلساتی را مدیریت می‌کرد که مرکز ویلسون برگزار کرده بود توضیح داد: در طی این سال‌ها وقتی شما تعداد این جلسات را پشت‌سرهم بگذارید به این نتیجه می‌رسید که خواهی‌نخواهی یک شبکه ارتباطی بین سخنرانان و متخصصان مسائل ایران و بنیادهایی که به اسم مراکز تحقیقاتی کار می‌کنند وجود دارد.

کیان تاجبخش نیز که خود را فرزند مسئول روابط عمومی بنیاد فرح پهلوی معرفی کرد گفت: با بیژن خواجه‌پور و شخصی به‌نام ریشتر که مدیر برنامه ایران سوروس بوده است در نیویورک آشنا شده است.

وی به ارتباط سوروس با نهادهایی در ایران اشاره کرد و افزود: من هماهنگ‌کننده پروژه‌هایی بودم که بین سوروس و نهادهایی در ایران انجام می‌شد و این پروژه‌ها درمورد مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی ایران انجام می‌گرفت.

رامین جهانبگلو هم با اشاره به دعوتی که هاله اسفندیاری از وی به عمل آورده تا در کنفرانسی به‌نام یوسی‌ال‌ای شرکت کند تأکید کرد: این کنفرانس توسط بخشی از دانشگاه یوسی‌ال‌ای برگزار می‌شد اما درحقیقت خرج آن را وزارت خارجه آمریکا تقبل می‌کرد.

جهانبگلو ادامه داد: این کنفرانس سالی 2 بار و گاه 3 بار برگزار می‌شد و افرادی از اسرائیل، اردن، عربستان، کویت و آمریکا به آن دعوت می‌شدند و این کنفرانس زمینه آشنایی من با افرادی مثل یوسی‌آی‌فر بود که قبلاً مأموران اطلاعاتی بودند.

هاله اسفندیاری در ادامه این برنامه، درباره کنفرانس یوسی‌ال‌ای گفت: همیشه تأکید برگزارکنندگان کنفرانس بر این بود که مسائلی که در اینجا مطرح می‌شود جایی منعکس نشود ولی آن چیزی که در ارتباط با این کنفرانس مهم است شبکه ارتباطی که در خارج از جلسات کنفرانس بوجود می‌آمد، بود.

وی ادامه داد: افرادی مثل خانم جودی تیافه که استاد دانشگاه ملی آمریکاست و سابقه‌اش تحلیلگر سازمان سیا بوده و یا دیوید من‌نشریت اسرائیلی که استاد ایران‌شناسی است و ویوسی‌ال فر که سابقاً‌ ده سال افسر اطلاعاتی بود در این کنفرانس شرکت می‌کردند.

اسفندیاری برنامه خاورمیانه مرکز ویلسون را نوعی شاهراه برای کشاندن سخنرانان از ایران به مراکز به ظاهر تحقیقاتی و آشنا کردن آن‌ها با سیاست‌سازان آمریکایی  دانست و گفت: بودجه این مرکز از طریق کنگره آمریکا تأمین می‌شود و تأمین بخشی از بودجه را نیز بخش خصوصی به عهده می‌گیرد.

کیان تاجبخش نیز در بخشی از صحبت‌هایش اشاره کرد به اینکه دولت آمریکا به بنیاد سوروس مجوز فعالیت پروژه در ایران می‌دهد که نشان‌دهنده این است که علیرغم تفاوت‌های سیاست‌هایی که خود سوروس با بوش دارد اما در برنامه‌های ایران مشترکند.

اظهار نظر وزیر اطلاعات

به گزارش خبرنگار همشهری، وزیر اطلاعات در حاشیه‌  جلسه‌ هیئت دولت  و در جمع خبرنگاران، درباره پخش این اعترافات از صدا و سیما اظهار داشت: پخش این فیلم از سوی  صدا و سیما صورت می‌گیرد.

محسنی اژه‌ای همچنین دراین مورد که آیا پخش این فیلم وجهه حقوقی  دارد یا نه؟ گفت: بنا به اعلام قوه‌ قضائیه، پخش این فیلم  بار حقوقی ندارد.

آغاز واکنش‌ها

انتشار آگهی مربوط به پخش اظهارات چند نفر از ایرانیان دارای تابعیت آمریکایی از تلویزیون ایران که طی ماه‌های گذشته با اتهاماتی مربوط به امنیت ملی ایران بازداشت شده اند، خشم و نگرانی محافل آمریکایی را برانگیخته است.

ظاهراً مهم‌ترین نگرانی آمریکایی‌ها آن است که به این افراد اتهام جاسوسی زده شود، اما واقعیت آن است که آمریکایی‌ها نگران آنند که مهمترین مسیر دستیابی به اهداف ضد ایرانی خود را مسدود شده ببینند.

تلاش رسانه های غربی طی روزهای گذشته براین موضوع متمرکز بود که به هروسیله  و با هرهزینه ای  به مخاطبان ایرانی خود بقبولانند که برنامه "به اسم دمکراسی" اعترافاتی است که تحت فشار و زور به اسفندیاری و تاجبخش، دیکته شده است و منشاء واقعی ندارد. این حجم واکنش غیر منتظره، این سئوال را به ذهن متبادر می کند که دلیل این موضع گیری‌ها چیست؟

از سوی دیگر، این جوسازی سنگین و غیراصولی رسانه های غربی در حالی صورت می گیرد که طبق قوانین ایران و بسیاری از کشورهای جهان،  تابعیت دوگانه که آن را مستمسکی برای دخالت در امور داخلی ایران و شانتاژ رسانه‌ای علیه ایران کرده اند، به رسمیت شناخته نمی شود و در عرف حقوق بین الملل، دخالت در امور داخلی کشورمان محسوب می شود.

در جدی ترین این واکنش‌ها،  وزارت خارجه آمریکا روز گذشته، رسماً علیه این برنامه پخش نشده تلویزیونی موضع‌گیری کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده، در مورد آنچه که اعترافات تلویزیونی این افراد خواند، بیانیه‌ای صادر کرد و ساعت‌ها پیش ازانتشار فیلم، در اظهار نظری عجولانه  سخنان اسفندیاری و تاجبخش را فاقد ارزش و اعتبار حقوقی  توصیف کرد.

سازمان عفو بین‌الملل هم با اشاره به پخش این برنامه، مدعی شد که اعترافات ایرانی- آمریکایی‌ها از تلویزیون دولتی ایران نقض حقوق بشر است.

هاله اسفندیاری، پژوهشگر عضو مرکز تحقیقاتی وودرو ویلسون آمریکا است و متخصص و صاحب‌نظر انقلابهای موسوم به رنگین محسوب می‌شود.

کیان تاجبخش هم نماینده محرمانه بنیاد مطالعاتی - استراتژیک سوروس محسوب می شود؛ بنیادی که اصولا بر مبنای عملیات روانی و نرم در جهت ایجاد تغییرات سیاسی فعالیت می کند و به طور مثال در فروریزی حکومت اوکراین از همین طریق صاحب تاثیر بوده است.

این دو نفر در اوایل سال جاری توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

در اطلاعیه های وزارت اطلاعات به هنگام دستگیری این دو نفر، آمده بود که  بنیاد سوروس در ایران با ایجاد یک شبکه ارتباط غیر رسمی، اهداف براندازی در ایران را دنبال می کرده و وظیفه اسفندیاری در این راستا، شناسایی استادان دانشگاه های ایرانی بوده است.

مقامات قضایی ایران اخیراً از کشف مدارک جدیدی علیه اسفندیاری و تاج بخش خبر داده بودند.