بهگزارش همشهري، دستاندركاران بازار ميوه تا چندي پيش تأكيد ميكردند كه عامل سهبرابر شدن قيمت ميوه از ميدان مركزي تهران تا مغازههاي سطح شهر، حضور فعال دلالان در بازار مركزي ميوه تهران است. اين مسئله باعث شد كه دستگاههاي نظارتي مانند سازمان تعزيرات براي حذف دلالان وارد ميدان شده و حتي كميته مشتركي با دستگاههاي ديگر مانند سازمان حمايت مصرفكنندگان تشكيل شود و مانورهاي شبانهاي هم در اين راستا برگزار گردد. حال بعد از 2هفته، رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران از حذف و سازماندهي دلالان سخن ميگويد.
حسين مهاجران گفت: 75درصد دلالان ميوه از ميدان مركزي ميوه و تره بار حذف و فعاليت 25درصد بقيه اين افراد در سكوهاي فروش با اجراي طرح مشترك نظارتي دراين ميدان ساماندهي شده است. گزارش ميداني همشهري از سطح شهر اما نشان ميدهد كه اين اقدام هيچ تأثيري در كاهش قيمت ميوه نداشته و بازار خردهفروشي ميوه در سطح شهر همچنان نابسامان است. مهاجران در توجيه كاهش نيافتن قيمتها و حتي افزايش نرخ برخي اقلام اعلام كرده است، بهدليل در حال اتمام بودن ميوههاي تابستاني نبايد انتظار كاهش بيش از اين قيمت اقلام مذكور را داشت با وجود اين اكنون نرخ ميوههاي پرمصرف سال مانند خربزه، هندوانه و طالبي مناسب اما قيمت خيار و موز افزايش يافته است.
- مقاومت دلالها؛ چانهزني فروشندگان
در اين راستا مديركل سازمان تعزيرات حكومتي استان تهران با بيان اينكه با اجراي طرحهاي نظارتي اكنون دلالها از اين ميدان رفتهاند اما برخي افراد متخلف كه قبلا با اجاره خيابانهاي ميدان به تحصيل اموال نامشروع مشغول بودند بهدنبال كمرنگ كردن آثار اجراي اين طرح يا بازگشت به وضع قبلي بوده و در مقابل كاهش قيمتها مقاومت و برخي حجرهداران نيز از اين افراد حمايت ميكنند.
محمد محمدي تأكيد كرد كه براي ساماندهي قيمت ميوه در سطح شهر نيز خرده فروشان ملزم به خريد از حجرهداران براساس فاكتورهاي رسمي هستند اما اصرار اتحاديه فروشندگان به اعمال نرخ سود خرده فروشي 35درصدي با وجود تعيين نرخ 18تا 30درصدي توسط كميسيون نظارت بر قيمتها يكي از عوامل اختلاف قيمت ميوه است.
وي افزود: مقرر شده تا اين كميسيون در نشست شنبه هفته آينده خود در اين زمينه تصميمگيري كند. محمدي با اشاره به اينكه برخي واحدهاي خرده فروشي به دريافت سود 35درصدي نيز قانع نيستند، افزود: معتقديم كه بايد نظام قيمتگذاري برمبناي عرضه و تقاضا در ميدان مركزي مديريت شده يا شورايي براي نرخگذاري اين اقلام تشكيل شود چراكه تغيير قيمت يك ميوه به فاصله چند ساعت يا عرضه چند فاكتور فروش متفاوت در ميدان مركزي قابل پذيرش نيست.