همشهری آنلاین: دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقلیت‌ها با انتقاد از فعالیت پنهانی کلیساهای خانگی، گفت: دولت با هر گونه تبشیر و فعالیتی که سایر ادیان را به صورت تحریک‌آمیز دعوت کند، مخالف است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمين علی یونسی در مراسم افتتاحیه نهمین دوره گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارتدوکس، گفت: جمهوری اسلامی با هر گونه تبشیر و فعالیت برای اینکه مسیحیان، مسلمانان را به دین خود دعوت کنند یا بالعکس مخالف است.

وی افزود: هر گونه فعالیتی در مورد تبشیر را به عنوان فعالیتی تحریک‌آمیز می‌دانیم چون این‌گونه اقدامات منجر به تعصبات مذهبی و در نهایت جنگ فرقه‌ای و دینی می‌شود.

وی افزود: دعوت به دین را با شیوه‌های حسنه قبول داریم ولی شیوه‌های عوام‌فریبانه، تبلیغاتی و تحریک‌آمیز که با تزویر و فریب انجام می‌شود مورد قبول نیست؛ تا کنون به هیچ مبلغ دینی اجازه نداده‌ایم که در کلیسای دینی حضور پیدا کند و آنان را به اسلام دعوت کند.

یونسی اضافه کرد: اگر کسی در این زمینه شکایت کند دادگاه ویژه روحانیت با چنین افرادی برخورد می‌کند.

وی همچنین گفت: مبلغان سایر ادیان نیز اجازه تبشیر مسلمان را ندارند که متاسفانه در برخی مناطق دیده شده کلیساهای خانگی به صورت پنهانی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

یونسی با اشاره آیه‌ای از قرآن به ابزار «دعوت» اشاره کرد و گفت: حکمت و موعظه از مهمترین سازوکارهای دعوت بوده و بر اساس منطق قرآن «موعظه حسنه» عبارت است از نصیحت و اندرزی که به دور از اکراه، اغفال و نیرنگ است.

وی در ادامه گفت: همانگونه که حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی پیشنهاد «جهان عاری از خشونت» را به سازمان ملل ارایه کرد، این سیاست برخاسته از خواست تمام بشر است که همه به آن نیاز دارند.

وی تاکید کرد: پیروان متعصب ادیان به گونه‌ای پرونده‌های بدی در تاریخ به جا گذاشته‌اند و امروز شاهد انواع خشونت‌هایی هستیم که به نام دین انجام می‌شود به نحوی که پیروان ادیان الهی به نام دین آسمانی قتل عام می‌شوند.

یونسی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران نهادی برای مقابله با خشونت‌گرایی دینی است و سیاست دولت در داخل کشور دعوت همه اقلیت‌های دینی به همزیستی مسالمت‌جویانه و زندگی قانونی و منطقی و دینی است که به بهترین وجه رعایت می‌شود.

وی افزود: رعایت حقوق شهروندی که جزو شعارهای رییس جمهوری بوده امروز جنبه عملیاتی به خود گرفته و در حال تبدیل شدن به قانون است و طبیعی است که اقلیت‌های دینی بیش از دیگران در رعایت حقوق شهروندی منتفع می‌شوند.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقلیت‌های دینی افزود: دولت با الهام از آموزه‌های دینی باور دارد که پیام اجتماعی همه ادیان عبارت است از آزادی، عدالت و اخلاق است و روح حرکت‌های همه پیامبران آسمانی اخلاص است.