هماكنون مديريت شهري و پليس راهنمايي و رانندگي اين تصميم را در دستور كار خود قراردادهاند وبنا دارند معضل كمبود پارك حاشيهاي و رفتوآمد درمحدودههاي مركزي و پرتردد شهر را رفع كنند. حجتالله بهروز قائممقام معاونت حملونقل وترافيك شهرداري تهران دراين خصوص اعلام كرده كه الزامي براي ايجاد پارك حاشيهاي درتمامي معابر وجود ندارد و اولويت در معابر پرتردد اين است كه با حداقلكردن پارك حاشيهاي موجب سهولت دررفتوآمد خودروها شويم و به همين دليل كاهش و ساماندهي آنها رابه اجرا درخواهيم آورد.
برنامه 5ساله دوم همچنين ايجاد تغييراتي درخصوص پاركينگهاي عمومي را دنبال كرده است. آنگونه كه بهروز گفته، سياست افزايش پاركينگهاي عمومي نيزدر مناطق مركزي و پرتردد شهر جزو برنامههاي شهري نيست، چراكه افزايش جاي پارك، شهروندان را به استفاده بيشتر از خودرو تشويق كرده و اين موضوع تردد دراين محدوده از پايتخت را كه بافشردگي زياد رفتوآمد همراه است با مشكل بيشتري همراه ميكند.
از سوي ديگر طرح جامع حملونقل و ترافيك تهران، كمبود 140هزار فضاي پارك عمومي را در تهران اعلام كرده كه به گفته قائممقام معاون حملونقل و ترافيك شهرداري، اين موضوع مسئلهاي قديمي است، اما شهرداري نيز امكان آن را ندارد كه با سرمايه خود پاركينگهاي عمومي را افزايش دهد و بايد از مشاركت بخش خصوصي بهرهمند شده و با مشاركت شوراي شهر و دولت آن را بهدست مردم بسپارد. بهعبارت ديگر شهروندان براساس نياز و درخواست خود پاركينگ احداث كرده و قيمتگذاري آن را طبق عرضه و تقاضا انجام دهند. بهروز البته براين موضوع نيز تأكيد كرده كه ساختارهاي رفع معضل كمبود پاركينگهاي عمومي نيازمند تغييراست و بايد شرايطي فراهم شود تا بخش خصوصي رغبت بيشتري براي حضوردراين عرصه از خود نشان بدهد.
پيش از اين با درنظر گرفتن برخي سياستهاي تشويقي تلاش شد تمايل سازندگان بنا به احداث پاركينگهاي عمومي در سطح شهر افزايش پيدا كند. امكان ساخت 2طبقه تجاري با ساخت هر تعداد پاركينگ نمونهاي ازاين سياستها بود كه نتوانست تمايل سازندگان رابه سوي خود جلب كند و تنها چند پاركينگ محدود در تهران احداث شد. اما همزمان با دردستوركار قرارگرفتن طرح كاهش و ساماندهي پارك حاشيهاي در محدوده مركزي شهر، پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز اقدام به شناسايي و حذف تابلوهاي توقف مطلقا ممنوع دربرخي معابركه امكان آن وجود دارد كرده و با اين اقدام تلاش ميكند فضاي پارك حاشيهاي را در اين محدودهها افزايش دهد. دراين طرح كاهش تابلوهاي حمل با جرثقيل، توقف مطلقا ممنوع و زماندار شدن برخي از تابلوها اجرا ميشود.
به گفته سرهنگ تيمورحسيني اين تابلوها مورد شناسايي و پايش قرار گرفته و با بررسي معابر و سنجش ظرفيت آنها، تاكنون بيش از 600تابلوي توقف مطلقا ممنوع و حمل با جرثقيل در پايتخت جمعآوري شده است. وي البته تأكيد كرده كه اين طرح موقتي نبوده و بهصورت ادامه دار توسط پليس اجرا خواهد شد. آنگونه كه رئيس پليس راهنمايي ورانندگي تهران بزرگ اعلام كرده حذف تابلوهاي توقف مطلقا ممنوع در تمامي معابر پايتخت به اجرا درنخواهد آمد و اولويت اجراي آن، معابر درجه يك و سپس معابر درجه2خواهد بود وحتي درصورت نيازدر برخي معابر شهري، تعداد اين تابلوها افزايش مييابد.
ضرورت نظارت بر پاركبانها
در كنار كاهش فضاي پارك حاشيهاي درمحدوده مركزي وافزايش آن درمعابردرجه يك كه با هدف ساماندهي و تسهيل دررفتوآمد خودروها انجام ميشود، نظارت بيشتر برعملكرد پاركبانها كه اين روزها تشخيص قانوني يا غيرقانونيبودنشان براي شهروندان مشكل شده، نيازمند دقت بيشتري است. اقبال شاكري عضو كميسيون عمران و حملونقل شوراي شهر در اين زمينه برضرورت نظارت دقيقتر و قويتراز سوي شهرداري تهران برعملكرد پاركبانها تأكيد كرده و آن را موجب كاهش برخي تخلفات ميداند. وي همچنين تأكيدكرده كه با توسعه پاركينگهاي مكانيزه كه دربرنامه 5ساله دوم گنجانده شده، ميتوان به تخلفات موجود از سوي پاركبانها خاتمه داد، چراكه دخالت نيروي انساني در فرايند پارك كاهش پيدا كرده و نقشآفريني پليس نيز افزايش پيدا ميكند.