به گزارش فارس، اولویتهای پژوهشی مطالعات قرآنی اعم از پایاننامه، مقاله و طرح پژوهشی با اهدافي نظير تأمین دانش مورد نیاز براي مدیریت راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی، هدایت فرآیندهای آموزشی و پژوهشی به سمت کاربردی کردن تعالیم قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی، بهرهگیری حداکثری از ظرفیت و توانمندیهای علمی دانشجویان و طلاب حوزههای علمیه و زمینهسازی ارتقای نظام تعلیم و تربیت، نظام رسانهای، نظام تبلیغات دینی و سایر نظامهای موثر با الهام از تعالیم قرآن کریم تصويب شدهاند.
توسعه نظریهپردازی در نظامهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مبتنی بر معارف قرآنی، گسترش تعاملات مرکز با موسسات آموزشی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی و جریانسازی رویکردهای نوین و تقویت انگیزههای دانشجویان و طلاب علاقمند و حمایت از ایدههای خلاقانه از ديگر اهداف تصويب اين اولويتها است.
اولویتهای پژوهشی مطالعات قرآنی در محورهاي فرهنگسازی قرآنی و نظامسازي قرآني عبارت هستند از:
- تولید مبانی و ادبیات علمی و اصلاحشناسی (ترمینولوژی) مفاهیم پایه فرهنگسازی قرآنی.
- روششناسی (متدولوژی) پژوهشهای کاربردی فرهنگسازی قرآنی.
- شناسایی، تحلیل و آسیبشناسی پیشینه و وضع موجود فعالیتهای فرهنگسازی قرآنی در داخل و خارج از کشور.
- مدلسازی و ارتقای آفرینشهای هنری و رسانهای قرآنی در حوزه فرهنگ عمومی (نمادسازی و تبلیغات رسانهای و محیطی، محاورات و ...) و سبک زندگی قرآنی.
- طراحی شاخص، سنجش و ارزیابی وضعیت تولید، نشر عرضه آثار و محصولات قرآنی در داخل و خارج از کشور.
- رصد،آیندهپژوهشی، و آیندهنگاری فرهنگ قرآنی.
- تولید مبانی و ادبیات علمی و اصلاحشناسی (ترمینولوژی) نظامسازی قرآنی.
- روششناسی (متدولوژی) پژوهشهای تخصصی (بنیادی و توسعهای) قرآنی و بین رشتهای قرآنی و روششناسی نظریهپردازی قرآنی.
- تولید و توسعه معرفت علمی در علوم انسانی مبتنی بر معرفتشناسی،هستیشناسی و روششناسی مبتنی بر قرآن کریم و پارادیمهای آن.
- شناسایی، تحلیل و آسیبشناسی پیشینه و وضع موجود فعالیتهای نظامسازی قرآنی در داخل و خارج از کشور.
- بازآفرینی و مدلسازی مرجعیت معرفتی و هویتسازی تمدنی قرآن کریم بر پایه منابع دانشی و نهادی.
- شاخصسازی، سنجش و ارزیابی نظریهپردازی قرآنی.
- رصد، آیندهپژوهشی و آیندهنگاری دانش قرآنی.