به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، شهیندخت مولاوردی در برنامه «خانه و خانواده»، با اشاره به افزایش آمار زنان خودسرپرست و دختران مجردی که هرگز ازدواج نکردهاند، گفت: در حال حاضر حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون زن سرپرست خانوار داریم و البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، ولی طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، حدود ۱۲.۱ درصد خانوادههای ایرانی توسط زنان سرپرستی میشوند و این برای جامعه ما نگرانکننده است؛ چراکه بر اساس یک قاعده کلی در همه دنیا ما شاهد زنانهشدن فقر در این خانوادهها هستیم و باید برنامههای خاصی برای حمایت از این قشر از جامعه مورد توجه قرار گیرد.
معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با یادآوری رویکرد این معاونت برای ایفای نقش سیاستگذاری و پرهیز از تصدیگری در این حوزه، خاطرنشان کرد: برای اجرای طرحها و برنامههای حوزه زنان باید با دستگاههای اجرایی وارد مذاکره شویم. معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در دولت یازدهم در خصوص ساماندهی وضعیت زنان سرپرست خانوار و حمایت از آنها از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی خواست تا کارگروهی برای حمایت اجتماعی از زنان سرپرست خانوار ایجاد شود که این کارگروه در حال حاضر تشکیل شده است.
وی از انجام طرح «ساماندهی معیشت و امور زنان سرپرست خانوار» در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: اکنون در حال یکپارچهسازی اطلاعات زنان سرپرست خانوار هستیم چون معتقدیم شناخت مسئله ما را در راهحل کمک میکند.
مولاوردی با بیان اینکه منطقه ۲۰ تهران (شهرری) به عنوان پایلوت اجرای طرح ساماندهی معیشت و امور زنان سرپرست خانوار انتخاب شده است، اظهار داشت: اگر تا پایان شهریور ماه، این طرح به خوبی در منطقه ۲۰ انجام شد، آن را در کل کشور اجرا خواهیم کرد.
مولاوردی با اعلام آمار ۱۹ میلیون نفری جمعیت زنان خانهدار، به وظیفه سنگینتر زنان خانهدار در ایفای توأمان وظایف پدری و مادری اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه امروزه بنابر دلایل مختلفی چون ضرورت اجتماعی و اشتغال مردان در چند شغل در ساعات طولانی، شاهد غیبت مردان و پدران در بحثهای مربوط به خانواده هستیم و غالباً زنان خانهدار، وظایف پدری و مادری را توأمان انجام میدهند و این موضوع وظیفه آنها را سنگینتر میکند البته به نظر من پدر و مادر باید هر دو وظیفه تربیتی را انجام دهند.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ، همزمان با سال پایانی اجرای برنامه پنجم توسعه، به ۱۴ محور مورد تأکید این برنامه در حوزه زنان اشاره کرد و گفت: در این زمینه، اسنادی را که از دولت قبل برای ما به ارث رسیده بود و فرصت اجرای آن در دولت دهم فراهم نشده بود، مورد ارزیابی قرار داده و بر اساس همه این اطلاعات، در حال تدوین پروژه «خانواده سالم» هستیم که ادامه همان سیاستها البته با رویکرد جدید است تا بتوانیم کارکرد خانواده را تقویت کنیم؛ چراکه معتقد هستیم امروزه کارکرد خانواده ضعیف شده است و نهادهای بسیاری جایگزین نهاد خانواده شدهاند.
مولاوردی، یکی از اهداف اجرای طرح «خانواده سالم» را ارتقای مهارتهای ارتباطی بین همسران و والدین و فرزندان دانست و گفت: این طرح به زودی با مشارکت کلیه دستگاهها اجرایی خواهد شد. همچنین در زمینه آموزش مهارت به خانوادهها پراکندهکاری صورت گرفته است که درصدد هستیم با ارائه طرح خانواده سالم این وضعیت را بهبود بخشیم.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ، درباره سرنوشت لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل نیز گفت: لایحه کاهش ساعت کاری زنان با شرایط خاص در دولت قبل به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارسال شد که متوقف مانده بود. این لایحه به تقلیل ساعات کاری زنان شاغل دارای فرزند زیر هفت سال و یا دارای همسر و فرزند معلول اختصاص دارد که با پیگیریهای صورتگرفته، در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده است.
وی افزود: البته ما در تلاش بودیم تا این وضعیت را به مردان دارای شرایط خاص نیز تعمیم دهیم؛ چراکه معتقدیم باید وظیفه پدری و مادری را در کنار یکدیگر ببنیم، ولی این پیشنهاد در کمیسیون مربوطه رأی نیاورد و اکثر نمایندگان کمیسیون معتقد بودند که وظیفه خانهداری و همسرداری به عهده زنان است. در حال حاضر نیز این لایحه در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس است.
مولاوردی در خصوص مشکلات بعد از کاهش ساعت کاری برای زنان نیز گفت: باید نظرات تخصصی در خصوص کاهش ساعت کاری زنان اخذ شود چراکه اجرای طرحهایی چون کاهش ساعت کاری، بازنشستگی پیش از موعد و مرخصی زایمان؛ حضور زنان شاغل را در دستگاهها و سازمانها به حداقل میرساند و این امر ممکن است در بلندمدت به جایگاه و موقعیت زنان آسیب برساند، لذا باید به دنبال راهکارهایی باشیم که به جایگاه و موقعیت زنان شاغل آسیب نرسد.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، با بیان اینکه ایران پایینترین نرخ مشارکت اقتصادی زنان را در کشورهای منطقه دارد، این نرخ را با آمار ۵۰ درصدی زنان به عنوان سرمایههای اجتماعی و آمار ۷۰ درصدی دختران فارغالتحصیل دانشگاهی نامتناسب دانست و در رابطه با اجرای طرح دورکاری نیز گفت: در حوزه اشتغال زنان به طور قطع به سمت کارآفرینی پیش خواهیم رفت؛ بحث دورکاری هم یکی از راهکارهای اشتغال بانوان است؛ منتها ما موافق با کاری هستیم که زنان را از فضای تشکیلاتی خودش خارج نکند تا او از ارتقای جایگاه محروم نشود و به اعتقاد من دورکاری برای مشاغل خاصی قطعاً پسندیده است.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ، گفت: آنچه مدنظر ما است ساعت کار شناور و منعطف برای زنان است که در این حوزه بحث وجود مهدکودکها در کنار ادارهها کمک میکند تا ساعات شیردهی زنان به حداقل برسد و به خود مادران نیز آرامش میدهد.
مولاوردی به پیگیری برنامه فرهنگسازی برای تقسیم کار خانگی میان زن و مرد اشاره کرد و گفت: این موضوع ایجادکننده همدلی است. همچنین بحث دورکاری زنان را نه در همه مشاغل، بلکه در مشاغلی که اقتضا میکند، مدنظر قرار میدهیم تا تناقض بین فشار مضاعف مسئولیتهای اجتماعی و خانوادگی را کاهش دهیم.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در خصوص خدمات قابل ارائه به زنان غیرکارمند دولت نیز خاطرنشان کرد: برای زنان غیرکارمند دولت؛ مانند زنان خانهدار، زنان روستایی و عشایر، زنان کارآفرین و زنانی که در بخش خصوصی کار میکنند هم برنامه هایی داریم که یکی از آن برنامه ها «بیمه زنان خانهدار» است که سالهاست مطرح است.
مولاوردی «بیمه زنان خانهدار» را از موضوعات اولویت دار در دستور کار دانست و گفت: خانهداری شغلی است که نه مرخصی دارد و نه مرخصی استعلاجی و بر این اساس زمانی میرسد که این زنان به دوران بازنشستگی برسند و بیمه دریافت کنند. نباید بیمه این زنان را با بیمه زنان سرپرست خانوار یکی دانست. برای اجرای بیمه ۱۹ میلیون زن خانهدار باید فازبندی کنیم و بخش اعظم حق بیمه را نیز باید دولت بپردازد؛ زیرا این زنان استقلال اقتصادی ندارند و پرداخت بیمه آنها باید به صورت ۳۰-۷۰ باشد؛ یعنی ۳۰ درصد آن را خود زنان و ۷۰ درصد میزان بیمه را دولت پرداخت کند.
مولاوردی با اشاره به این نکته که طبق ماده ۲۷ برنامه پنجم توسعه لایحه زنان خانهدار به صورت بیمه چندلایه و بیمه تأمین اجتماعی پیشبینی شده است، گفت: باید نظر تأمین اجتماعی را در خصوص بیمه زنان خانهدار جلب کنیم؛ چراکه در عین گنجانده شدن این بیمه در قانون بودجه، اما اعتباری به آن اختصاص داده نشده بود و به همین دلیل شورای نگهبان در بررسی لایحه بودجه ۹۳ از نمایندگان خواست که بیمه زنان خانهدار به صورت قانون دائمی درآید، ولی نمایندگان به دلیل داشتن بار مالی برای دولت نمیتوانند طرحی در این زمینه ارائه دهند و دولت آن را به عنوان لایحه ارائه خواهد داد.
وی همچنین با تأکید بر استفاده از ظرفیت سازمانهای مردمنهاد و غیردولتی برای بازسازی اعتماد عمومی و جلب حمایت مردم، از امضای تفاهمنامههایی برای حمایت از زنان بهبودیافته خبر داد و افزود: کاهش فقر زنان سرپرست خانوار و توزیع بستههای بهداشتی در مدارس شبانه مناطق محروم، از برنامههای دولت تدبیر و امید است.
وی در پایان این برنامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اجرای قانون مرخصی زایمان ۹ ماهه، گفت: قانونی که تصویب شده، دستگاههای اجرایی را برای اجرا مجاز دانسته است و بر این اساس در حال حاضر تنها سازمانهای تحت نظر بیمه خدمات درمانی این قانون را اجرا میکنند، اما آنهایی که تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند برای پرداخت این مابهتفاوت هنوز مقاومت میکنند.
مولاوردی به پیگیریهای انجامشده در این خصوص با معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: با اینکه دبیرخانه هیات دولت دستور اختصاص اعتبار داده بود، اما این معاونت این جواب را به معاونت امور زنان دادهاند که دستگاههای اجرایی میتوانند از اعتبارات پرداخت مابهتفاوت استفاده کنند. اکنون دنبال راهکار در چارچوب سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درباره جمعیت هستیم تا از طریق همکاریهایی که طبق تقسیم کار معاون اول رئیسجمهور با معاونت نظارت راهبردی داشته است، بتوانیم مشکل بهوجود آمده در تأمین این اعتبار را حل کنیم.