سعید متصدی در گفت و گو با یرنا اظهار کرد: بر اساس مصوبه 10 اردیبهشت 1393 هیات دولت، خودروسازان مکلف شده بودند تمام محصولات خود را از اول شهریور با استاندارد یورو 4 تولید کنند و اکنون این مهلت به پایان رسیده است و دیگر تمدید نمیشود.
- اختصاصي همشهري: آشنايي با استاندارهاي آلايندگي يورو
وی افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت، خودروسازان موظف شده بودند سنسورهای اکسیژن را بر روی خودروها نصب کنند و دوم اینکه سیستم EODB را در تولیدات خود فعال کنند که این کار انجام شده است.
متصدی گفت: EODB سیستم کنترل کننده ویژگیهای خودرو به منظور پایداری استانداردهای یورو 4 است، بعد از اینکه خودرو مسافتی را طی کرد این سیستم اعلام میکند که خودرو استاندارد یورو 4 را رعایت کرده است یا خیر.
متصدی ادامه داد: همچنین با استفاده از این سیستم میتوان وضعیت کاتالیستهای موجود در خودرو را بررسی کرد و زمان تعویض آنها تعیین میشود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به بهینهسازی مصرف سوخت و کاهش آلایندهها، خودروسازان از اول سال جاری خروجی خودروها ( اگزوز) را بر اساس استاندارد یورو 4 تولید کردند که مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی اظهار کرد: اکنون خودروسازان اقدامات سه گانه ذکر شده را بر روی تولیدات خود انجام داده اند و سازمان حفاظت محیط زیست از اول شهریورماه اقدام به آزمایش خودروها با استاندارد یورو 4 کرده است و تا یک ماه آینده میزان مطابقت خودروها با این استاندارد را اعلام میکند.
متصدی گفت: اکنون خودروهایی که تولید میشوند دارای استاندارد یورو 4 هستند و با هماهنگی که با نیروهای پلیس انجام دادهایم، از این پس اگر خودرویی فاقد استاندارد یورو 4 باشد شماره گذاری نمیشود.