همشهری آنلاین: عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به جولان سودجویان در اراضی کشاورزی و زراعی شهرهای شمالی، گفت: در برخی موارد زمین خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی با مجوزهای قانونی صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا نقل از خبرگزاری مجلس شورای اسلامی حاکیست ˈ شمس الله شریعت نژاد ˈ نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد، ضمن درخواست از دولت برای ورود جدی به مبارزه با پدیده زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی، گفت: دولت برای مقابله با این پدیده با دو گروه سوداگران که با استفاده از روابط خاص و کشاورزان که مجبور به فروش زمین هستند با دو شکل متفاوت برخورد کند.

وی مقابله هر چه سریع‌تر با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و زراعی، گفت: در بحث تغییر کاربری اراضی دولت باید در ابتدا سوءاستفاده کنندگان و دوم کشاورزانی که مجبور به این کار هستند را در نظر داشته و با این دو گروه برخورد متفاوت داشته باشد.

وی تصریح کرد: در بحث تغییر کاربری اراضی، افرادی هستند که با دریافت مجوزهای غیرقانونی با استفاده از کانال‌ها و روابط خاص کار خود را پیش می‌برند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه این افراد سوءاستفاده گر زمین را با قیمت ارزان می‌خرند و باقیمت بسیار بالایی می‌فروشند، تاکید کرد: باید با این افراد به صورت جدی برخورد شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: گروه دوم که در بحث تغییر کاربری زمین مورد توجه‌اند، مردمی هستند که زمین‌های زراعی را با قیمت ناچیز می‌فروشند که باید بررسی شود چرا سود و منفعت اقتصادی لازم برای فعالیت‌های زراعی وجود ندارد و مردم زمین‌های کشاورزی حاصلخیز را با قیمت بسیار پایینی می‌فروشند.

نماینده تنکابن، رامسر و عباس آباد درشمال کشور، بهترین و حاصلخیزترین زمین‌ها فروخته می شود، گفت: این کار دو علت دارد، یکی اینکه واحد اراضی در منطقه قطعاتش کوچک بوده و دوم اینکه کشاورزی در این واحدها اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکلات باید به کشاورزان تسهیلات کم بهره و تضمین خرید داده شود تا با کاهش ریسک کشاورزی انگیزه کشاورزان برای ماندن در زمین‌های کشاورزی و ادامه فعالیت در این اراضی افزایش یابد.

شریعت نژاد با یادآوری اینکه کشاورز در روستاست و از روابط بین‌الملل و چگونگی واردات و صادرات خبر ندارد، گفت: چون ریسک کار کشاورزی بسیار بالاست مردم زمین‌ها را می‌فروشد و دولت باید به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر مردم شمال کشور مشکل آب دارند و باغات مردم در حال خشک شدن است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.