تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

همشهری آنلاین: رییس سازمان حج و زیارت، اقداماتی که برای اولین بار در سال ۹۳ در عملیات حج برای زائران ایرانی صورت می‌گیرد را اعلام کرد.

به گزارش همشهري آنلاين، سعيد اوحدي در نشست خبري كه در آستانه آغاز عمليات حج 93 برگزار شد، در اين باره گفت: امسال براي اولين بار، هفت درمانگاه شبانه‌روزي شامل ۲ درمانگاه در مدينه و ۵ درمانگاه در مكه براي خدمات به بانوان زائر حج تمتع راه‌اندازي شده است.

رييس سازمان حج و زيارت همچنين گفت: امسال براي اولين بار هزينه سفر حج در دو قسط از زائران دريافت شد. قسط اول در بهمن ماه سال گذشته توسط زائران واريز شد كه سود سپرده زائران و مبلغ سپرده‌گذاري اوليه در آن لحاظ شد و زائران مبلغي حدود دو ميليون تومان به بانك پرداخت كردند و در ايام منتهي به عيد نوروز به زائران از لحاظ مالي فشار وارد نشد و اين اقدام رضايت زائران عزيز را در پي داشت.

وي در اين باره اضافه كرد: قسط دوم حج تمتع در ارديبهشت ماه سالجاري از زائران دريافت شد و جاي تشكر از زائران است كه حتي يك مورد تأخير در واريز اين قسط وجود نداشت.

اوحدي به قيمت كاروان‌هاي حج امسال اشاره كرد و گفت: با توجه به افزايش ۲۵۰ توماني نرخ ارز اگر متوسط هزينه سفر حج زائران ايراني را ۳۰۰۰ دلار در نظر بگيريم بايستي ۷۵۰ هزار تومان به هزينه كاروان اضافه مي‌شد، نه تنها اين مبلغ اضافه نشد بلكه علي رغم افزايش سطح كيفي خدمات، قيمت كاروان‌ها همانند سال گذشته است.

رييس سازمان حج و زيارت ادامه داد: با تلاش كارشناسان سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبري توانستيم بهاي تمام شده حج را مديريت كنيم. سال گذشته مبلغ يك ميليون و ۱۰۰ هزار تومان از محل سود سپرده‌هاي زائران در بانك ملي و ۹۰۰ هزار تومان از محل صرفه جويي‌هاي سازمان حج و زيارت پيش از اعزام زائران به عربستان به حساب آنان بازگشت، در حج امسال مبلغ يك ميليون و ۷۰۰ هزار تومان از محل صرفه جويي در هزينه‌هاي حج توسط سازمان حج و زيارت و يك ميليون و ۱۰۰ هزار تومان كه بانك ملي ايران قول پرداخت آن را داده اند، كه در مجموع دو ميليون و ۸۰۰ هزار تومان است از هزينه سفر هريك از زائران كسر و در قيمت كاروان‌ها لحاظ شد.

طبق اين گزارش، سعيد اوحدي همچنين در موسم حج سال 92 كه تنها چند روز از انتصابش به عنوان ريیس سازمان حج و زیارت مي‌گذشت، در برشمردن اولین‌های حج 92، به پنج اقدام از جمله ایجاد ساختار مجموعه محوری - متمرکز شدن تامین تدارکات، ایجاد مطب در مجموعه‌ها و اقامتگاه‌ها، ارائه خدمات پزشکی در چادرهای مخصوص در منا و عرفات، بازگرداندن مبلغی از هزینه‌های پرداختی حجاج و ورود زائران مدينه قبل به طور مستقيم به مدينه اشاره كرده بود.

برچسب‌ها