تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴

مدیرپیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور از افزایش ابر و رگبار در برخی نقاط کشور ازجمله تهران خبر داد.

احد وظيفه با اعلام اين خبر افزود: براساس نقشه‌هاي پيشيابي هواشناسي طي روزهاي شنبه و يكشنبه با تقويت جريانات شمالي، در سواحل درياي خزر و استان اردبيل ابرناكي، بارش باران گاهي با رعد و برق و وزش باد و كاهش نسبي دما پيش‌بيني مي‌شود.

وي ادامه داد: همچنين درخراسان شمالي، شهرهاي شمالي آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي و ارتفاعات البرز در استان‌هاي تهران و سمنان 15 و 16 شهريور افزايش ابر و رگبار ورعد وبرق و وزش باد رخ خواهد داد. همچنين طي اين مدت بارش‌ها در استان‌هاي مازندران،گلستان و شمال خراسان شمالي شدت بيشتري خواهد داشت.مدير پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور با اشاره به وزش باد و گرد و خاك در شرق كشور به‌ويژه منطقه زابل نيز گفت:‌ در 2روز آينده به سبب افزايش سرعت وزش باد، پديده گرد و خاك و كاهش ديد افقي در استان‌هاي ايلام و خوزستان دور از انتظار نخواهد بود.

  • خشكسالي امسال شرايط را براي «گرد و خاك» آماده كرد

اما رئيس سازمان هواشناسي كشور نيز در نشست خبري خود آماري از ميزان بارندگي‌ها و وقوع خشكسالي در كشور ارائه كرد. به گفته داوود پرهيزكار 18استان كشور دچار كم‌بارشي 15تا 20درصد به بالا هستند و بيشترين بارش‌ها مربوط به غرب مازندران است.
وي همچنين اظهار داشت: تعداد زيادي از استان‌هاي كشور ما دچار خشكسالي هستند كه در سال زراعي جاري منطقه البرز، تهران، سمنان، قم، خراسان رضوي، جنوبي و شمالي و بخش‌هايي از گلستان نسبت به دوره بلندمدت آماري يعني سال‌هاي 70تا 92دچار كم بارشي هستند. رئيس سازمان هواشناسي كشور يادآور شد: خراسان رضوي ششمين استاني است كه در مقايسه با دوره بلندمدت آماري دچار كم بارشي است. همچنين براساس شاخص استاندارد شده در دنيا (SPI) در دوره 9ماهه گذشته، شمال و شرق كشور شامل استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان شمالي، گلستان، تهران و البرز دچار شرايط خشكسالي بوده‌اند.

رئيس سازمان هواشناسي كشور از استان بوشهر به‌عنوان استاني كه بيشترين بارش در سال زراعي جاري را داشته نام برد و گفت: افزايش بارش در اين استان نسبت به وضعيت متعادل آن 28درصد بوده و استان البرز كمترين بارش را با 42درصد كاهش نسبت به وضعيت متعادل خود داشته است. وي با اشاره به بحث نفوذ ريزگرد‌ها به‌عنوان يكي از آثار خشكسالي و خشك شدن تالاب‌ها گفت: نفوذ ريزگردها منشأ داخلي و خارجي داشته كه عمده دليل ريزگردهاي خارجي خشك شدن تالاب‌هايي در سوريه و عراق است. پرهيزكار ادامه داد:

ريزگردهاي با منشأ داخلي از خشكسالي و تالاب‌هاي داخلي ناشي مي‌شود و با كاهش پوشش گياهي شرايط براي شكل‌گيري گرد و خاك مهيا شده و با توجه به خشكسالي سال‌جاري استان‌ها آماده بروز اين پديده هستند. رئيس سازمان هواشناسي كشور با بيان اينكه تكرار روزهاي همراه با گرد و خاك در كشور ما افزايش يافته است، دليل اين امر را خشكسالي و تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي دانست و افزود: تكرار روزهاي همراه با گرد و خاك در تهران نسبت به سال‌هاي گذشته بيشتر شده و استان‌هاي خوزستان، ايلام و كرمانشاه در نوار غربي ايران نيز ازجمله استان‌هاي بسيار درگير با پديده ريزگردها هستند.