تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۸

هزار نقطه از معابر تهران اصلاح هندسی می‌شود. اصلاح هندسی این تعداد از معابر به‌منظور ارتقای ایمنی و افزایش آرامش شهروندان، بازسازی و نوسازی ایستگاه‌ها و پایانه‌های حمل‌ونقل عمومی در دستور کار قرار دارد.

به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، مديريت شهري برقراري جدي نظم و انضباط ترافيكي در شهر، صيانت از حرمت و حريم شهروندان و حفظ آرامش و ايمني آنها در جريان سفرهاي درون شهري را در دستور كار قرار داده است. در حال حاضر بي‌انضباطي و لجام گسيختگي در رفتارهاي ترافيكي شهروندان، دغدغه مشترك مديريت شهري و شهروندان است و رفتارهاي دور از مدنيت توسط گروهي از رانندگان، علاوه بر به بار آوردن حوادث تلخ و ناگوار، وجهه مردم را نيز در جهان خدشه‌دار كرده است. عابران هنگام عبور از گذرگاه عابر پياده دغدغه و استرس دارند كه چگونه خود را از يك طرف خيابان و از لابه‌لاي انبوه وسايل نقليه چهارچرخ و دوچرخ، به‌گونه‌اي كه با آنها برخورد نكنند و زير چرخ‌هايشان له نشوند، صحيح و سالم به طرف ديگر خيابان برسانند.

مديريت شهري برنامه كلان و گسترده‌اي را جهت تصحيح رفتارهاي ترافيكي شهروندان در دستور كار خود قرار داده كه با پياده‌سازي موفق اين برنامه، انتظار دارد تحول اصولي در نگرش و تغيير اساسي در رفتار شهروندان در حوزه فرهنگ ترافيك رخ دهد. به اين منظور ضروري است نسبت به رفع ايرادات زيرساختي و اصلاح تجهيزات ترافيكي اقدام كند و ضمن تصحيح خط‌كشي‌هاي شبكه معابر و تكميل علائم راهنمايي و رانندگي و تابلوهاي ترافيكي، اشكالات موجود در المان‌هاي ترافيكي را نيز برطرف كند.

اعمال دقيق قانون، بهبود شبكه معابر شهري، اصلاح تجهيزات ايمني و توسعه آموزش به شهروندان، مي‌تواند نظم و انضباط را به شهر بازگرداند. در اين زمينه اراده مديريت شهري، انضباط‌بخشي به ترافيك است و موفقيت اين طرح، تحولي اساسي در راستاي تحقق اين هدف بزرگ به‌عنوان اقدامي ماندگار است.