تشکیل شبکه ملی مراکز پژوهشی مدیریت شهری در دستور کار مدیریت شهری پایتخت قرار دارد.

خلأ جدي يك نهاد مرجع در حوزه مطالعات شهري كل كشور، مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران را بر آن داشت تا كار تشكيل اين شبكه ملي را براي بهره‌گيري مديران شهرهاي كشور و ساير علاقه‌مندان فراهم كند. آنگونه كه بابك نگاهداري رئيس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران به همشهري اعلام كرده، با توجه به نقش اين مركز به‌عنوان انديشگاه شهرداري تهران در سياستگذاري‌هاي كلان و راهبردي مديريت شهري، ايده تشكيل شبكه ملي مراكز پژوهشي مديريت شهري در دستور كار قرار دارد.گسترش شهر و شهرنشيني، فرصت‌ها و چالش‌هايي براي شهروندان و مديران شهري در پي داشته كه مواجهه با آنها به شيوه متعارف مديريتي امكان پذير نيست. استفاده از دانش و تجربه جهاني در كنار ظرفيت‌ها و داشته‌هاي فرهنگي و بومي مي‌تواند شهرهاي كشور را بالنده و شكوفا سازد.

به گفته بابك نگاهداري، اين شبكه البته دستاوردهاي متعددي براي مديريت شهري كشور و به‌طور ويژه براي كلانشهر تهران در پي دارد. مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران، با تدوين يك برنامه جامع و پويا به‌دنبال نهادينه كردن فرهنگ پژوهش در حوزه مديريت شهري است تا بتواند با ارائه يافته‌هاي پژوهشي كارآمد در خدمت مديران اجرايي باشد. بي‌گمان درصورت تحقق اين امر آثار و بركات آن شامل ساير شهرهاي كشور نيز خواهد شد.

به گزارش همشهري، شبكه ملي مراكز پژوهشي مديريت شهري سراسر كشور، نهادي غيرانتفاعي و متشكل از مراكز دولتي، عمومي و مستقل پژوهشي، تحقيقاتي و مطالعاتي در حوزه‌هاي مرتبط با مديريت شهري است كه چشم‌انداز روشني مي‌توان براي آن پيش‌بيني كرد؛ اول از اين جهت كه اين شبكه به يك مرجع تخصصي و پيشرو در تحقيقات مرتبط با مديريت شهري تبديل مي‌شود و در ميان‌مدت در سياستگذاري‌هاي حوزه‌هاي مديريت شهري تأثير‌گذار خواهد بود، در مرحله دوم و بلندمدت نيز تمام تلاش برآن معطوف است كه اين نهاد تبديل به يك نهاد مرجع در مطالعات و تحقيقات شهري در منطقه خاورميانه شده و حضور مؤثر در نهادهاي بين‌المللي حوزه مديريت شهري داشته باشد.

براساس گفته‌هاي رئيس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران، مهم‌ترين خدمات پيش‌بيني شده براي شبكه ملي مراكز پژوهشي مديريت شهري سراسر كشور به چند بخش كلي تقسيم مي‌شود كه عبارت از آموزش و ظرفيت‌سازي، پژوهش و مطالعات، پايش، انتشار دستاوردهاي علمي و ساير موضوعات است.

در حوزه آموزش نيز بايد به مواردي همچون كمك به مديران شهري و شهرداري‌ها براي كسب مهارت‌هاي مهم و مورد نياز، ارائه خدمات مشاوره‌اي و اعطاي جوايز ملي شبكه در حوزه مديريت شهري اشاره كرد يا در حوزه پژوهش و مطالعات، ساماندهي و انجام مطالعات مرتبط با آينده‌شهري و آينده‌پژوهشي و در پايش نيز همكاري در طراحي و راه‌اندازي رصدخانه‌هاي شهري از مهم‌ترين پروژه‌هاي تعريف شده براي آشنايي علاقه‌مندان به مباحث مديريت شهري است.