گروه اجتماعی: با امضای تفاهم‌نامه‌ای مابین کمیته امداد و وزارت کار، 125 هزار فرصت شغلی برای خانواده‌های تحت پوشش این کمیته ایجاد می‌شود.

حسین انواری سرپرست کمیته امداد در مراسم امضای تفاهم‌نامه ایجاد 125هزار فرصت شغلی خانواده وزارت کار و امور اجتماعی، گفت: طبق تفاهم‌نامه سال گذشته مقرر شده بود برای 100 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شود که در کمیته امداد 140 هزار پرونده در این رابطه تشکیل و مراحل خود را طی کرد. انواری افزود: مهم‌ترین مشکل در این زمینه تامین منابع مالی از طریق بانک‌ها بود.

وی با بیان این‌که با امضای این تفاهم‌نامه برای 125 هزار نفر در سال جاری اشتغال ایجاد می‌شود، عنوان کرد: در برنامه پنج ساله اشتغال  سرفصل‌ها و برنامه‌های این کمیته در زمینه نوع اشتغال بنا به نوع اقلیم جغرافیایی و فرهنگ مناطق در استان‌ها و شهرستان‌ها لحاظ شده است.

انواری با اشاره به بحث آموزش مددجویان نیز اظهار کرد: در جاهایی که سازمان فنی و حرفه‌ای قادر به ارائه خدمات نیست، کمیته امداد آمادگی ارائه خدمات با نظارت سازمان فنی و حرفه‌ای را دارد.

وی افزود: این کمیته می‌تواند مراکز فنی و حرفه‌ای را فعال و مربیان مربوطه را برای این امر آموزش و آماده کند.

قائم‌مقام اشتغال و خودکفایی کمیته امداد نیز در این مراسم گفت: طبق برنامه پنج‌ساله، کمیته امداد قرار بود برای 400 هزار مددجوی تحت پوشش ایجاد اشتغال کند که با امضای تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه با وزارت کار و اموراجتماعی، 125 هزار فرصت شغلی به این رقم اضافه شد.

عزت‌الله قائدی افزود: طبق دستور رئیس ‌جمهور سال گذشته 50 هزار نفر از افراد غیر تحت پوشش کمیته امداد از مزایای ایجاد اشتغال و خدمات آن بهره‌مند شدند.

وی با بیان این‌که کمیته امداد با ایجاد 610رشته شغلی توانسته برای مددجویان تحت پوشش ایجاد اشتغال کند، عنوان کرد: 1/23 درصد مددجویان فعال تحت پوشش اشتغال را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که امیدواریم این ترکیب در سال جاری حذف شود.

قائدی عمده فعالیت کمیته امداد امام خمینی(ره) را در زمینه ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای کوچک خواند و تصریح کرد: 59 درصد فعالیت‌های اشتغالزایی این کمیته در روستاها و مابقی در شهرهای کوچک و پرجمعیت صورت گرفته است.

وی با اشاره به ایجاد مشاغل دامداری و کشاورزی، صنایع دستی، صنعتی، صنفی و خدمات آموزشی برای مددجویان اذعان کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) در طول 20 سال گذشته 16 هزار طرح اشتغالزایی طراحی کرده که به واسطه آن برای 450هزار مددجو شغل ایجاد شده است.

قائم مقام اشتغال و خودکفایی کمیته امداد ادامه داد: طبق آمارهای موجود طرح‌های غیرموفق این کمیته در زمینه اشتغال کمتر از یک درصد بوده است.

وی با بیان این‌که طرح‌های اشتغالزایی با نظارت پنج‌ساله این کمیته همراه است،درباره بازار فروش محصولات تولیدی مددجویان، گفت: محصولات از طریق بازاریابی‌های منطقه‌ای و استانی و خارج از کشور به فروش می‌رسد.

قائدی درباره پایداری مشاغل ایجاد شده نیز اظهار کرد: با کمک دولت اکثر محصولات کشاورزی، امکانات و وسایل پرخطر همانند خودرو، قایق و نیز دام‌های دامداران تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.