گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس به 2 فوریت لایحه انتشار 40 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت توسط بانک مرکزی رأی مثبت دادند.

دکتر ابراهیم شیبانی، رئیس‌کل بانک مرکزی در دفاع از این لایحه با بیان اینکه امسال سومین سالی است که بانک مرکزی برای انتشار و فروش اوراق مشارکت طبق قانون برنامه چهارم توسعه، باید از مجلس اجازه بگیرد، گفت: انتشار اوراق مشارکت موجب کنترل نقدینگی و تورم در جامعه می‌شود.

شیبانی با بیان این‌که قرار نیست فروش اوراق‌مشارکت برای اجرای طرح‌‌ها هزینه شود، گفت: تلاش بانک مرکزی کنترل نقدینگی در جامعه است زیرا میزان نقدینگی در کشور تا خردادماه سال‌جاری به 134هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گفته وی، میزان نقدینگی در 3 ماهه اول سال 86 همانند سال گذشته 4/4 درصد رشد داشته است، با این تفاوت که فشار افزایش قیمت‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

وی همچنین با بیان اینکه آهنگ نرخ تورم در سال‌جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اظهار داشت: تورم‌ دشمن هر چه خوبی است و بر اساس بررسی جدیدی که صورت گرفته، یک درصد تورم، 14/0 درصد رشد اقتصادی را کم می‌کند و به اقشار آسیب‌پذیر، صدمه می‌زند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: زمان اوراق مشارکتی که در سال گذشته به فروش رفته، شهریورماه و آبان‌ماه امسال ‌پایان می‌یابد که یا باید اوراق ‌مشارکت جدید جایگزین شده و به فروش برسد و یا پول جدید منتشر شود.

وی افزود: انتشار 40 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت، 2/15 درصدحجم نقدینگی را کاهش می‌دهد. به گفته وی، 70 درصد اوراق منتشره در سال گذشته به فروش رفت.