در اين گزارش سيدجعفر تشكريهاشمي، معاون حملونقل شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه تمام مناطق 22گانه شهر تهران به دستگاههاي اندازهگيري و پايش هوا مجهز هستند، گفت: «باتوجه به ميانگين غلظت سالانه آلايندههاي مختلف طي سالهاي86 تا 92 اكسيدسولفوريك روند كاهشي داشته است كه نشاندهنده استفاده كمتر از گوگرد در سوخت خودروهاست.
همچنين در مورد وضعيت CO موجود در هوا خوشبختانه از سال 90 اين آلاينده رو به كاهش است.» وي در ادامه به مقايسه شاخص كيفيت هواي امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: «در سال 93، 6 روز هواي پاك، 135 روز هواي سالم و 34روز ناسالم براي گروههاي حساس وجود دارد كه در مقايسه با سال گذشته، كه 2روز هواي پاك، 124 روز سالم و 51روز ناسالم براي گروههاي حساس بود، روند بهبود كيفيت هوا را نشان ميدهد.»
همچنين براساس پايشهاي صورتگرفته در ايستگاههاي مختلف سطح شهر، ميانگين غلظت آلايندههاي كمتر از 10ميكرون در مناطق جنوب و جنوب غرب نسبت به ساير مناطق بيشتر است كه علت آن وجود فرودگاه مهرآباد و مراكز صنعتي متعدد در اين منطقه است. تشكريهاشمي به وضعيت ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون و 2/5 ميكرون طي سالهاي 86 تا 92 اشاره كرد و افزود: «اين آلايندهها طي اين سالها روند افزايشي داشتهاند، ضمن اينكه با فيلتر معمولي قابل فيلترشدن نيستند و هر كجا كه تراكم ترافيكي بيشتر باشد، مثل محلههاي دروس، تهرانسر و شهرري اين ذرات نيز بيشتر نشان داده ميشوند.»
معاون حملونقل و ترافيك به بحث آزبست بهعنوان يك آلاينده سرطانزا در هواي شهر تهران اشاره كرد و گفت: «اين آلاينده، حد مجاز ندارد و ميبايستي در حد صفر باشد كه گرچه از سال 88 تا 90 ميزان اين آلاينده افزايش داشت ولي از سال 90 تا 92 بهدليل ممنوعيت استفاده از لنت ترمز غيراستاندارد در خودروها رو به كاهش است.»
تشكري هاشمي به موضوع ريشهيابي علت آلودگي هوا با محوريت سوخت بنزين و ديزل اشاره كرد و گفت: «براساس مشاهدات بهدست آمده ميزان گوگرد در بنزين در ماههاي پاياني سال 92 و ابتداي 93 رو به كاهش بوده و ما وضعيت بهتري نسبت به سالهاي 91 و 90 داشتهايم.» وي حد استاندارد بنزن در بنزين را يكدرصد اعلام كرد كه اين آلاينده در سالهاي 90 و 91 ، 2/5 برابر حد مجاز بود اما در اواخر سال 92 به مرز استاندارد خود رسيد.
تشكري هاشمي در ادامه بحث به ميزان گوگرد در سوخت ديزل عمومي پرداخت و افزود: «ميزان گوگرد در گازوئيل شركت واحد اتوبوسراني در سالهاي 90 تا 92 را مورد بررسي قرار داديم و براساس مشاهدات به دست آمده به جز 3 ماهه پاياني سال 92 در باقي سالها ميزان گوگرد موجود در سوخت شركت اتوبوسراني 8 هزار PPM بوده كه در پايان 92 به 200 PPM كاهش يافته است كه البته هنوز تا استاندارد 50 PPM فاصله داريم.» تشكري هاشمي در ادامه به موضوع آلودگي صوتي پرداخت و گفت: «45 ايستگاه سطح شهر در محدوده فرودگاه مهرآباد و محدوده بازار كه تردد موتورسيكلتها زياد است، بالاترين آلودگي صوتي وجود دارد.»
تشكري هاشمي در ادامه به موضوع سياستگذاري مديريت شهري درخصوص به كارگيري استفاده از موتورهاي برقي و خودروهاي هيبريدي در سطح شهر پرداخت و گفت: «تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي به 4درصد كاهش يافته است.»
معاون شهردار تهران با اشاره به امكانسنجي نصب فيلتر دوده بر ناوگان شركت واحد، اظهار داشت: «براساس تستهاي انجام شده روي فيلترهاي دوده، با گازوئيل 250 PMM، آلودگي به حد صفر خواهد رسيد، به همين دليل از ابتداي سال آينده، نصب اين فيلترها روي اتوبوسهاي شركت واحد به اجرا درخواهد آمد.»
پيشنهادهايي براي افزايش كيفيت هوا
پس از پايان گزارش معاون حملونقل شهرداري تهران، اعضاي شوراي شهر به بيان نظرات خود پرداختند. ابتدا عباس شيباني، عضو شوراي شهر تهران بر پيشنهاد چندينساله خود مبني بر اجباريشدن خروج يك خودروي اسقاطي به جاي پلاكشدن خودروي جديد تاكيد كرد. احمد دنيامالي نيز با اشاره به اينكه كارهاي انجام شده خوب است اما بر موضوع كاهش تقاضاي سفر بهعنوان يك كار نرمافزاري تاكيد كرد. دنيامالي همچنين از به خطر افتادن سلامت شهروندان در نقاطي از سطح شهر كه تعداد پمپهاي بنزين آن بالاست، سخن گفت و افزود: «با ايجاد تكپمپها در مناطق مختلف ميتوان حوزه نفوذ خطر را كمتر كرد.»
رحمتالله حافظي نيز با اشاره به برخي از مواد برنامه 5ساله دوم شهرداري تهران، اظهار داشت: «براساس اين برنامه شهرداري تهران موظف است تا پايان سال اول برنامه، برخي لوايح از جمله نظارت بر معاينه فني خودروها و لايحه اخذ عوارض آلايندههاي صوتي را به شورا ارائه كند.» وي همچنين خطاب به معاون شهردار تهران پرسيد: «5دستگاه اتوبوس سهكابين در پاركينگ شركت واحد وجود دارد كه به علت نياز به سوخت يورو4 در حال مستهلكشدن هستند، براي آنها چه برنامهاي داريد؟»
معصومه آباد، رئيس كميته مديريت بحران شوراي شهر تهران نيز با اشاره به موضوع 5 ساله شدن معاينه فني خودروها، گفت: «علاوه بر مشكلات زيادي كه 5 ساله شدن معاينه فني خودروها ايجاد ميكند، مدت عمر كاتاليستهاي نصب شده روي خودروها نيز 2 تا 3سال است كه بهدليل انجام نشدن معاينه فني به آلايندگي بيشترخودروها خواهد انجاميد.»
رضا تقيپور نيز از شوراي شهر خواست تا مصوبهاي را به شورايعالي استانها ارسال كند تا از طريق دولت يا مجلس موضوع كاهش تقاضاي سفر در شهر دنبال شود.» تقيپور همچنين به موضوع تردد شبانه خودروهاي سنگين در شهر اشاره كرد و افزود: «اين خودروها علاوه بر اينكه معاينه فني ندارند استانداردهاي لازم براي ايمني نيز ندارند كه بايد براي آن چارهانديشي شود.»
محسن سرخو نيز با اشاره به اينكه شهرداري در حوزه مطالعاتي مسائل جلوگيري از آلودگي هوا مطالعات خوبي انجام داده است، اظهار داشت: «در بحث خريد و عملياتيشدن خودروهاي هيبريدي و موتورهاي برقي و فيلتر دوده از متخصصهاي بازرگاني استفاده شود.» در ادامه سرخو به موضوع 300هزار تردد و جابهجايي از شهرهاي اقماري به تهران پرداخت و افزود: «در شهرهاي مجاور موضوع معاينه فني خودروها جدي گرفته نميشود و با تردد بالاي اين وسايل به تهران باعث آلودگي بيشتر هواي پايتخت ميشوند. بنابراين پيشنهاد ميدهم شهرداري تهران به سيستم حملونقل عمومي اين شهرها كمك كند تا از اين طريق جلوي ورود آلودگيهاي بيشتر به شهر را كنترل كند.» حجتالاسلام ناصحي نيز با اشاره به گزارش معاون حملونقل شهرداري تهران مبني بر آلوده بودن هواي مناطق 18و 21گفت: «در اين مناطق بهدليل وجود 2 جاده كرج، فرودگاه مهرآباد و كارخانجات صنعتي فراوان آلودگي هوا از ساير مناطق بيشتر است بنابراين بايد اين موضوع در اين مناطق بهطور ويژه ديدهشود و براي شهروندان آن مناطق امتياز سلامت درنظر گرفته شود.»
غلامرضا انصاري هم موضوع ايجاد پاركينگهاي زير سطحي را مطرح كرد و گفت: «بهنظرم زمان اجراي اين موضوع دير شده، از طرفي پمپهاي بنزين نيز ميتوانند به اين فضاها منتقل شوند چرا كه از لحاظ اقتصادي نيز براي سرمايهگذاران مقرونبهصرفه است.»