همشهری‌آنلاین: معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری از طراحی مسیرهای هوایی با عرض ۱۰ مایل خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خداكرمي ، معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي كشوري اظهارداشت: افزايش روز افزون ترافيك هوايي از يك سو و فراهم شدن امكان هدايت هواپيماها براساس سيگنال‌هاي دريافتي از سامانه‌هاي ماهواره‌اي و يا سامانه‌هاي جديد از سوي ديگر، زمينه را براي طراحي مسيرهاي هوايي با عرض كمتر فراهم كرده‌است.

خداكرمي افزود: در طراحي سنتي مسيرهاي هوايي ناچار به ايجاد فاصله حداقل 60 تا 70 مايلي بين مسيرها هستيم .همچنين به دليل دقت معمولي دستگاه‌هاي كمك ناوبري زميني، عرض مسيرهاي هوايي حدود 20 تا 30 مايل در نظر گرفته مي‌شود و اين امر براي جلوگيري از برخورد هواپيماها، به هنگام پرواز در صورت انحراف طبيعي از خط مركزي مسيرها محاسبه مي‌شود.

معاون هوانوردي و امور بين الملل سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اين‌كه در اين‌گونه مواقع ظرفيت فضا براي طراحي مسيرهاي هوايي به شدت كاهش پيدا مي كند، گفت: ناوبري ماهواره‌اي با افزايش دقت در هدايت هواپيماها اين امكان را فراهم ساخته تا كشورها اقدام به طراحي مسيرهايي با عرض 10 مايل كنند و همين امر ايجاد مسيرهاي هوايي موازي با فاصله 18 مايل را ميسر كرده‌است.

خداكرمي تصريح كرد: سازمان هواپيمايي كشوري طراحي نوين مسيرهاي هوايي را براساس ناوبري كارآمد محور در دستور كار قرار داده است كه در صورت توافق با مبادي ذيربط، در مناطق پر تردد هوايي كشور، مسيرهاي موازي و با فاصله كم از يكديگر و با عرض 10 مايل (5مايل در هر سمت خط مركزي مسير) موسوم به RNAV5 ايجاد و ظرفيت فضاي كشور براي گنجايش ترافيك‌هاي عبوري چند برابر خواهد شد.

برچسب‌ها