تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۸

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات لایحه ضوابط نمای ساختمان گفت: به زودی این لایحه نهایی و برای اجرا به شهرداری های مناطق ۲۲ گانه تهران ابلاغ می شود.

به گزارش مهر، محمد سالاری با بیان اینکه در جلسه شورای ارتقای کیفی شهر تهران موضوع ضوابط نما بررسی و کلیات آن مورد تایید قرار گرفت گفت: پس از بررسی نهایی این ضوابط در صحن شورا این لایحه به مناطق ابلاغ می‌شود.

به گفته سالاری پیش از این در جلسه مشترکی با حضور اعضای کمیسیون شهرسازی شورا و معاون شهرسازی شهردار تهران این موضوع بررسی شد و احتمالا تا دو هفته آینده تعیین تکلیف نهایی می شود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه طراحی نما و ضوابط مربوط به آن یک موضوع محتوایی و کیفی است گفت: برای تعیین ضوابط و مبانی نظری باید این خلاقیت های معمارانه را نیز در نظر گرفت و نمی‌توان با یک سری ضوابط کمی و سنجش پذیر دست معماران را در طراحی نما بست بنابراین ما در این ضوابط سه نوع احکام و سیاست را در نظر گرفتیم که شامل نبایدها، بایدها و قوانین توصیه ای هستند.

عناصر پر اهمیت در ضوابط نما

سالاری با اشاره به جزئیات این لایحه گفت: در دستورالعمل نما عناصر پراهمیت شامل نما، مصالح، ورودی ها، پیش آمدگی، بام نما، خط آسمان و... است.

وی درباره نبایدهای لایحه نما توضیح داد: ممنوعیت استفاده از نمای تمام شیشه و فلزی، ممنوعیت استفاده از رنگ های نامتعارف و تند، پرهیز از به کار گیری مصالح متعدد، استفاده نکردن از فرم ها وشکل های ناملموس، عدم مصالح برنده و شکننده در نمای طبقات همکف و... برخی از محدودیت های نما در پایتخت است.

باید و نباید های نمای ساختمان های پایتخت

سالاری ادامه داد: ضرورت استفاده از مصالح بادوام و باکیفیت و مقاوم در برابر فرسایش و آلودگی ها هماهنگی نما با ابنیه های مجاور، استفاده از مصالح قابل شست و شو و مصالحی همانند آجر، بهره گیری از ارزش های ایرانی اسلامی، توجه به وحدت و... از جمله موارد توصیه ای در ضوابط نماست.

به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی عدم نصب تاسیسات ساختمانی مانند کانال کولرهای از جمله موارد سلبی بر ضوابط نماهای ساختمانی است.

تخلف نمای ساختمان به عنوان تخلف خط قرمزی ما خواهد بود

وی با بیان اینکه شهر تهران یک قطار در حال حرکت است و باید ناهنجاری های بصری آن ساماندهی شود گفت: وجود کمیته های نما در معاونت های شهر سازی مناطق اجتناب ناپذیر است.معاونت های شهرسازی مناطق محل مراجعه 90 درصد از شهروندان هستند از اینرو می توان گفت ماموریت های شهر سازی بنیادی ترین ماموریت های توسعه پایدار به شمار می روند.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه تاکنون معماری ایرانی اسلامی در شهر سازی نادیده گرفته شده افزود: اگر از شهر سازان پرسیده شود که معماری اسلامی چیست تنها پاسخی که می دهند این است که ساختمانی که شبیه مسجد و یا حسینیه باشد در حالی که شهر سازی اسلامی بر احترام به سنت ها ، آداب ، حرمت و عدم اشرافیت بنا نهاده شده است. ایجاد مزاحمت نکردن در شهر سازی خود بیانگر معماری اسلامی است.

سالاری با اشاره به اهمیت نماسازی در شهر سازی گفت: امروزه نماسازی کاملا کیفی و مبتنی بر مبنای نظری است و حال آنکه نماهای ما را معماران واقعی طراحی نمی کنند.

وی تصریح کرد : در شرایط فعلی ما با ناهنجاری هایی روبرو هستیم که اگر فکری به حال آن نکنیم قطعا در آینده با مشکلات بیشتر مواجه خواهیم شد.

تخلف نما خط قرمز شورای شهر تهران

سالاری همچنین خاطر نشان کرد: متاسفانه الگوهای خوبی هم نتوانستیم در زمینه نما سازی معرفی کنیم و از اینرو ضرورت تشکیل کمیته ی سه نفره نما در معاونت های شهر سازی اجتناب ناپذیر است تا نماسازی ها بر اساس الگو های مناسب و منطبق بر اصول ارائه شده از نهاد های بالادستی و نیز بر اساس شرایط جغرافیایی ، سنت و آداب مناطق باشد. متاسفانه تاکنون مناطق هر کدام به جای شورای شهر خود اقدام به وضع موازین در زمینه نما سازی می کردند ولی من بعد از این باید بر اساس احکام شورای شهر باشد.

سالاری گفت: شورای شهر نسبت به تخلف نما بسیار حساس است و نوع تخلف را به عنوان خط قرمز خود معرفی می کند.

وی در پایان افزود: نماسازی ما نیاز به بومی سازی و آموزش دارد و ما اگر بتوانیم در نماسازی خود حساسیت به خرج دهیم به طور حتم در زندگی شهروندان اثر گذار خواهیم بود چرا که ارتقای نماسازی در شهر سازی موجبات ارتقای کیفیت ززندگی شهری هم خواهد شد.