گروه شهری: ورود اتوبوس‌های جدید (تبصره 13 ) به ناوگان حمل و نقل شهری، از مدتها پیش به عنوان یک خواسته و گامی‌مهم مطرح بوده ولی تحقق آن همچنان با اما و اگرهایی روبه رو است.

به بیان دیگر در حالی که متولیان امر، تعلل و عدم پرداخت سهم شهرداری‌ها را عامل تأخیر و کندی اجرای طرح و انعقاد قرارداد ساخت و تحویل اتوبوس می‌دانند، برخی شهرداری‌ها از ناتوانی در تأمین اعتبارات مورد نیاز و بعضاً فقدان کیفیت اتوبوس‌های تولید داخل در مقایسه با مشابه خارجی سخن می‌گویند.

با این حال مجری طرح توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی‌کشور می‌گوید: براساس هماهنگی‌های به‌عمل آمده با خودروسازان، سهم 5/17 درصدی شهرداری‌ها برای تحویل اتوبوس به صورت اقساط دریافت می‌شود.

خسرو تاجیک در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: وزارت کشور از قبل با کارخانه‌های سازنده، قرارداد ساخت اتوبوس‌های موضوع تبصره 13 را منعقد و تاکنون از مجموع 5/82 درصد سهم دولت، پیش پرداخت اولیه را در 2 قسط 25 درصدی پرداخت کرده‌است که به محض پرداخت سهم شهرداری‌ها، الباقی 5/37 درصد سهم دولت نیز پرداخت و اتوبوس‌ها در موعد مقرر تحویل خواهد شد.

وی افزود: قبل از اجرایی شدن تبصره 13، تنها 2 کارخانه سازنده اتوبوس در کشور فعال بود که به منظور افزایش ظرفیت و ارتقاء کیفیت، ‌خط تولید اتوبوس در 5 کارخانه دیگر نیز پیش بینی شد و این خطوط آماده تولید است.

وی خرید اتوبوس با استفاده از تسهیلات تبصره 13 و پرداخت 5/17درصد از مجموع قیمت اتوبوس را در مقایسه با واردات به نفع شهرداریها دانست و گفت: سهم شهرداری‌ها برای تحویل هر دستگاه اتوبوس تولید داخل حدود 17 میلیون تومان، ولی برای هر دستگاه اتوبوس وارداتی حدود 120 هزار یورو برآورد می‌شود.

با این حال، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اخیرا از ورود نخستین اتوبوس‌های خارجی به ناوگان حمل و نقل عمومی از ابتدای مهر ماه خبرداده و با بیان اینکه خودروسازان داخلی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند می‌گوید: تا زمانی که خودروسازان داخلی به تعهدات خود عمل نکنند و نتوانند اتوبوس‌هایی استاندارد و مناسب ارایه دهند نمی توان به آنها اعتماد کرد و برای حل کمبود‌های موجود و بهبود کیفیت، مجبوریم اتوبوس‌های خارجی را به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران وارد کنیم.

سید جعفر تشکری‌هاشمی می‌افزاید: ناوگان اتوبوسرانی تهران به اتوبوس‌هایی نیاز دارد که 2 یا 3 واگن داشته باشند و بتوانند تعداد زیادی مسافر را جابه جا کنند، اتوبوس‌ها باید برای استفاده افراد مسن و معلولین مناسب و درب‌های عریض داشته باشند تا مسافران هنگام سوار و پیاده شدن با مشکل مواجه نشوند.

به گفته وی، براساس استانداردهای جهانی اتوبوس‌ها باید به امکانات رفاهی و ایمنی مجهز باشند اما متاسفانه در خودروهای ساخت داخل کمتر این نکات لحاظ شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک، با بیان اینکه قیمت خودروهای خارجی بسیار بیشتر از اتوبوس‌های ساخت داخل است در عین حال می‌گوید: با وجود آنکه خرید اتوبوس‌های خارجی مقرون به صرفه به نظر نمی رسد، اما کمبودهای موجود، کیفیت پایین اتوبوس‌های داخلی، خواست و نیاز شهروندان و افزایش تعداد مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی عواملی است که ورود اتوبوس‌های خارجی را به یک ضرورت تبدیل کرده و در هر صورت باید منافع و رفاه شهروندان به صرفه اقتصادی ترجیح داده شود.

تشکری‌هاشمی می‌افزاید: در مرحله اول یعنی تا اوایل مهرماه 200 دستگاه اتوبوس خارجی برای خط BRT دپوی شرق تا میدان آزادی وارد کشور می شود و پس از آن به مرور زمان و در صورت نیاز در سایر خطوط اتوبوس‌های خارجی فعال خواهند شد.