تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰

در میان ادعاها و وعده‌های مقام‌های آمریکا و ترکیه و زیرچشم‌های کشورهای به‌اصطلاح ائتلاف، نیروهای گروه تروریستی داعش روز گذشته با ورود به مناطق جنوبی شهر کوبانی وارد جنگ خیابانی با نیروهای کرد سوریه شدند تا با محاصره از سه‌جهت احتمالاً آخرین روزهای مقاومت این شهر رقم بخورد.

هر چند مقام‌های آنکارا و واشنگتن در روزهای گذشته بارها حرف از اقدام برای جلوگیری از سقوط این شهر زدند اما حالا در نزدیکی مرزهای ترکیه شهری که به نام عین العرب شناخته می‌شود با وجود مقاومت نیروهای کرد در لبه سقوط و تصرف به‌دست داعش قرار دارد. روز گذشته مناطق جنوب غربی این شهر شاهد درگیری خیابان به خیابان میان نیروهای مردمی و تروریست‌های داعش بود.

روز دوشنبه نیروهای داعش توانستند کنترل بخش‌هایی از شرق کوبانی را به‌دست بگیرند و پرچم خود را بر فراز ساختمان‌های مرتفع نصب کنند. انتقادهای گسترده ای عليه کشورهای غربی مطرح شده که چرا تا دوشنبه شب حمله هوایی علیه مواضع گروه داعش در اطراف کوبانی انجام ندادند. روز گذشته جنگنده‌های به‌اصطلاح ائتلاف حملات دیرهنگامی را در مناطق به تصرف آمده داعش انجام دادند که به‌نظر نمی‌رسد در عمل تأثیر چندانی در روند پیشروی‌های این گروه تروریستی داشته باشد.

الجزیره گزارش داده که ۴۰ دقیقه بعد از حملات هوایی، نیروهای داعش مرکز کوبانی را هدف حملات گسترده خمپاره‌ای قرار داده‌اند. نیروهای داعش کنترل یک تپه استراتژیک را در نزدیکی شهر در اختیار دارند و به همین خاطر آتش‌بار آنها تمام نقاط کوبانی را در بر می‌گیرد.

اکنون با ورود تروریست‌های داعش نگرانی از قتل عام و کشتار غیرنظامیان در این شهر افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که ترکیه مرزهای خود را به روی پناهجویان کرد بسته و نیروهای نظامی این کشور چندین روز است که با استفاده از ماشین‌های آبپاش و شلیک گاز اشک‌آور در تلاش برای عقب راندن کسانی هستند که در معرض سلاخی داعشی‌ها قرار گرفته‌اند. نزدیک به ۱۶۰ هزار سوری که اکثریت آنها کردهای این کشور هستند طی روزهای اخیر مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود شده‌اند. حداقل ۴۰۰ نفر هم طی ۳هفته درگیری‌هاي کوبانی در این منطقه کشته شده‌اند.

داعش درصورت تصرف کوبانی می‌تواند منطقه‌ای وسیع را در مرز ترکیه و سوریه در اختیار داشته باشد. مقام‌های کرد با اعلام اینکه کوبانی در معرض خطر سقوط قرار دارد خواستار کمک‌های بین‌المللی شده‌اند. این در حالی است که مقام‌های ترکیه با سرکوب پناهجویان اعلام کرده‌اند که کمک آنها مشروط به اقدام برای نابودی دولت بشار اسد است. احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اعلام کرده ترکیه تلاش می‌کند از طریق کمک‌های بشردوستانه به مردم کوبانی (عین‌العرب) کمک کند اما این اقدام تنها درصورتی است که جلوی فعالیت اسد گرفته شود.

به تازگي گزارشي منتشر شد كه نشان مي‌دهد تركيه براي آزادي گروگان‌هاي اين كشور حداقل 180 زنداني داعش را با اين گروه مبادله كرده است. جوبایدن، معاون رئيس‌جمهور آمریکا به تازگی در حرف‌هایی که جنجالی شد ترکیه و برخی کشورهای عربی را صراحتاً به حمایت از تروریست‌ها علیه اسد متهم کرد.

  • تاكيد روسيه بر مقابله با حاميان مالي داعش

سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه از تلاش اين كشور براي قطع شريان‌هاي حمايت مالي از گروه داعش خبر داد. لاوروف با اعلام اين مسئله تاكيد كرد: اگر حمايت هاي خارجي نباشد گروه‌هاي تروريستي هيچ كاري نمي‌توانند انجام دهند. مقام‌هاي مسكو اعلام كرده‌اند كه با كشورهاي ديگر در شوراي امنيت در حال مذاكره براي بستن كانال‌هاي حمايت مالي از داعش هستند. تاكنون گزارش‌هاي مختلفي از حمايت كشورهاي عربستان،تركيه و قطر از داعش منتشر شده است.