اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس در حالی روز پنجشنبه در هتل عباسی اصفهان برپا شد که برخی مسافران این اجلاس شامل خبرنگاران و معاونان سابق و کنونی سازمان میراث فرهنگی و مهمانان این رویداد بزرگ مرتبط با میراث فرهنگی به میزبانی ایران به‌دلیل تأخیر ۵ساعته در پرواز ایران ایر نتوانستند به موقع در مراسم افتتاحیه اجلاس ۲۰۱۴سازمان جهانی میراث ناملموس از سازمان‌های وابسته به یونسکو حضور بیابند.


در اتفاقي عجيب البته از 3‌ماه قبل تاكنون، به‌طور ناگهاني روزنامه‌هاي استان اصفهان صفحات ثابت ميراث فرهنگي خود را حذف كرده‌اند. در اصفهان از برخي دوستداران ميراث فرهنگي شنيده مي‌شود كه اين اتفاق در شهر و استاني كه آثار تاريخي و فرهنگي بسياري را در خود جاي داده بسيار غيرمنتظره و سريع انجام شده است.

نقش مهمان سازمان ميراث فرهنگي در اجلاس جهاني

نكته جالب آنكه به‌رغم برگزاري اجلاس جهاني سال 2014ميراث ناملموس در شهر اصفهان، سازمان ميراث فرهنگي نقش چنداني در برگزاري اين اجلاس ندارد. به همين دليل نيز مسعود سلطاني فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي و معاون رئيس‌جمهور با حضور در يكي از پنل‌هاي تخصصي اين اجلاس كه صبح ديروز برگزار شد، در سخناني بسيار كوتاه اعلام كرد: بايد به ميراث ملموس و ناملموس فرهنگي تاريخي به‌طور همزمان توجه كرد، چون اگر توجه به اين‌دو همزمان نباشد نمي‌توان از آنها پاسداري كرد.

ارتقاي همكاري‌هاي بين‌المللي ايران در زمينه ميراث فرهنگي ناملموس، ارتقاي سطح همكاري با آسياي غربي و مركزي تحت نظارت يونسكو در حوزه ميراث ناملموس و پيگيري پرونده نوروز براي افزودن نام 4كشور جديد به پرونده ثبت جهاني شده نوروز در سال 2015از ديگر موضوعاتي بود كه به گفته مسعود سلطاني فر در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي در حوزه ميراث ناملموس قرار دارد.

اگرچه حضور رسمي مسعود سلطاني فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي در اين اجلاس آنقدر كوتاه بود كه خبرنگاران را نيز متعجب كرد براساس خبرهاي رسيده به روزنامه همشهري، در يكي از بزرگ‌ترين رويدادهاي فرهنگي حوزه ميراث فرهنگي در كشور، سازمان ميراث فرهنگي و اداره ميراث فرهنگي استان اصفهان به‌عنوان مهمان دعوت شده بودند و هيچ مشاركتي از اداره ميراث فرهنگي استان اصفهان در برگزاري اين اجلاس درخواست نشده است.

معرفي جهاني ميراث ناملموس ايران در اصفهان

نمايندگان 32كشور از اعضاي سازمان جهاني پاسداري از ميراث ناملموس جهان و هنرمنداني از كشورهاي ايران، هندوستان، كره‌جنوبي و روسيه در اصفهان حضور يافته‌اند تا به نمايش ميراث ناملموس خود در ايران بپردازند.

اجراي موسيقي نواحي ايران و رديف‌هاي ثبت جهاني شده موسيقي ايران، به همراه برگزاري بازي چوگان در يك سالن سواركاري، برگزاري نشست‌هاي متعدد در معرفي آثار ثبت ملي شده ايران در فهرست حافظه جهاني يونسكو با موضوع ميراث ناملموس كشورها نيز از ديگر برنامه‌هاي اجرا شده در جشنواره ميراث ناملموس سازمان پاسداري از ميراث ناملموس است. سقاييان نژاد شهردار اصفهان نيز در دومين اجلاس پاسداري از ميراث ناملموس، بر اهميت توسعه پايدار همراه با حفظ ميراث ناملموس تاكيد كرد و از يكسان‌سازي‌ فرهنگي به‌عنوان آفت بزرگ جهان در دنياي كنوني نام برد. شهردار اصفهان خطاب به كشورهاي عضو سازمان جهاني ميراث ناملموس گفت: ميدان جهاني شده نقش جهان، باغ چهلستون و مسجد امام اصفهان يك ميراث جهاني‌اند و هنرمندان هنرهاي سنتي اصفهان نيز جهانيان را شگفت زده كرده‌اند.

سال 2010پيشنهاد ميزباني شهر اصفهان از اجلاس سازمان جهاني ميراث ناملموس به اين شبكه بين‌المللي ارائه شد. ديروز و امروز نيز موضوعاتي همچون پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس در برنامه‌هاي شهري، راهكارهاي ترغيب گردشگري ميراث فرهنگي ناملموس براي زندگي شهري و نقش ميراث ناملموس در حفظ هويت فرهنگي كشورها بررسي شد. برگزار‌كنندگان اجلاس 2014 سازمان جهاني ميراث ناملموس از كشورهاي عضو سازمان جهاني ميراث ناملموس خواسته‌اند تا در برابر يكسان‌سازي‌ فرهنگ‌ها ايستادگي و نقش ويژه‌اي در ترويج صلح و دوستي ايفا كنند. سازمان جهاني ميراث ناملموس تنها شبكه جهاني است كه هدف از تاسيس آن نگهداري و حفاطت از ميراث ناملموس است و 40عضو دارد.