همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که محیط‌بانان با مدرک تحصیلی درجه‌بندی می‌شوند گفت: با تدوین دورنمای ۳۰ ساله ارتقای محیط‌بانان، امکان ادامه تحصیل محیط‌بانان در سازمان حفاظت محیط زیست فراهم می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمد درویش در پنجمین نشست هسته مشورتی نظام جامع جذب و آموزش محیط‌بانان با بیان این که در نظام آموزش محیط‌بانان، محیط‌بان نمونه تربیت می‌شود، افزود: محیط‌بانان در این سیستم آموزشی در عین این که از منزلت برخوردار می‌شوند و تمهیدات اداری توسط سازمان حفاظت محیط زیست فراهم می‌شود تا محیط‌بانان با افتخار تا آخر به خدمت محیط‌بانی ادامه دهند.

وی ادامه داد: با این سیستم آموزشی، امکان ادامه تحصیل محیط‌بانان فراهم می‌شود.

درویش با تاکید بر این که محیط‌بانان نمونه در این نظام آموزشی تربیت می‌شود، گفت: همچنین مشکلات آموزشی محیط‌بانان آسیب‌شناسی می‌شود.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، با تاکید بر این که برگزاری دوره‌های آموزش محیط‌بانان در دستور کار این سازمان قرار دارد، اظهار داشت: 850 نفر از محیط‌بانان هنوز دوره‌های ابتدایی محیط‌بانی را آموزش ندیده‌اند و باید به جدیت برگزاری دوره‌های آموزشی در سازمان حفاظت محیط زیست دنبال شود.

درویش با بیان این که نظام درجه‌بندی محیط‌بانان طراحی شده است، افزود: درجه‌بندی محیط‌بانان بر اساس مدرک تحصیلی محیط‌بانان انجام می‌شود.

  • آموزش 100 محیط‌بان از ابتدای آبان ماه

سرهنگ حمید رضا خیلدار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست با بیان کمبود نیروی اجرایی و خلاء در ماموریت‌های این سازمان در مناطق حفاظت شده برای شرکت محیط‌بانان در دوره‌های آموزشی مواجه هستیم گفت: از اول آبان ماه 100 محیط‌بان در دوره آموزش محیط‌بانان شرکت خواهند کرد.

همچنین سید ابوالقاسم موسوی معاون مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به معضلات و مشکلات محیط‌بانان گفت: آموزش محیط‌بانان و جذب آنان نیاز به ساماندهی دارد.

وی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی صحیح آموزش و تعیین تعداد دوره‌های آموزشی مورد نیاز محیط‌بانان از اهداف برگزاری پنجمین نشست هسته مشورتی نظام جامع جذب و آموزش محیط‌بانان عنوان کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای دوره 30 ساله کاری یک محیط‌بان برنامه دقیق، منظم و مستمر آموزشی تدوین می‌کند.

موسوی با تاکید بر دورنمای سی ساله ارتقای محیط بانان تدوین می‌شود، گفت: برای خدمت 30 ساله محیط‌بانان دورنمایی تدوین می‌شود که هر محیط‌بان با توجه به تجمیع جهات و مقررات کشور می‌تواند این مسیر را پیش برود.

وی ادامه داد: در این مسیر محیط‌بانان در مدت 30 سال به گونه‌ای ارتقا می‌یابند که نتواند از محل خدمت خارج شوند و نگرانی محیط‌بانان برطرف و منزلتی برای آن ایجاد شود و هم آگاهی و مدرک تحصیلی آن ارتقا یابد.

موسوی با بیان این که سازمان حفاظت محیط زیست برای ادامه تحصیل کارکنان این سازمان برنامه دارد، گفت: شیوه و روش آموزش محیط‌بانان تدوین می‌شود و امکان ادامه تحصیل محیط‌بانان در سازمان حفاظت محیط زیست فراهم می‌شود.

به گفته موسوی، مهم‌ترین دلیل خروج محیط‌بانان از محل ماموریت ارتقای تحصیلی و علاقمندی به حضور در سیستم کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست است.

همچنین هرمز محمودی راد عضو هسته مشورتی نظام جامع جذب و آموزش محیط‌بانان در این نشست با تاکید بر این که محیط‌بانان با سیستم آموزشی نباید وارد سیستم اداری شوند، گفت: نظام آموزش محیط‌بانان باید برای محیط‌بانان شاغل و بدو خدمت که مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است، تدوین شود.

در پایان نشست شیوه نامه جذب محیط‌بانان با حضور اعضای هسته مشورتی نظام جامع جذب و آموزش محیط‌بانان ویرایش نهایی و تکمیل شد.

پنجمین نشست هسته مشورتی نظام جامع جذب و آموزش محیط شنبه با حضور اعضا این هسته مشورتی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.