براساس گزارش ميلآنلاين، محققان دانشگاه ميشيگان در تحقيقي جديد براي اولين بار دريافتهاند اعتبار يك هنرمند تا چهاندازه در زمان ارزيابي يك اثر هنري براي مخاطبان آن هنرمند،به ميژه مخاطبان مرد، اهميت دارد.
به گفته محققان تمامي مصرفكنندگان و مخاطبان، بهخصوص مردان، اثر هنري را با تاكيدي شديد بر ميزان انگيزه و شور هنرمند ارزيابي ميكنند. از اين رو براي يك هنرمند يا مدير يك هنرمند ايجاد برندي انساني براي نمايش دادن اعتبار هنرمند،بسيار ضروري است.
محققان از 518 داوطلب درخواست كردند به دو نقاشي ناآشنا نگاه كرده و دو بيوگرافي ساختگي را درباره خالقان اين دو نقاشي مطالعه كنند. يكي از اين بيوگرافيها هنرمندي معتبر را معرفي ميكند كه آثاري بيهمتا از خود بهجا گذاشتهاست و ديگري هنرمندي معمولي را معرفي ميكند كه اين اثر را نيز به تازگي خلق كردهاست. نيمي از داوطلبان بيوگرافي اول و نيمي ديگر بيوگرافي دوم را مطالعه كردند.
نتايج نشان دادند داوطلباني كه بيوگرافي هنرمند معتبر را خواندهاند، نسبت به هنرمند و اثر هنري حس بهتري از خود نشان ميدهند و تمايل بيشتري به خريداري اثر او دارند و حاضرند براي خريداري آن بهاي بيشتري بپردازند. در اين ميان مردها به اعتبار هنرمند اهميت بيشتري دادند و به نظر ميآيد اعتبار هنرمند در تصميمگيري مردان براي خريد اثر، فاكتور تاثيرگذارتري باشد.
براي زنان نيز اعتبار هنرمند اهميت دارد،اما خود اثر هنري براي آنها از درجه بالاتري از اهميت قرار دارد. به گفته محققان، در حقيقت زنان براي ارزيابي يك اثر هنري فرايند پيچيدهتري را سپري ميكنند، درحالي كه مردان ميگويند: اين فرد هنرمند بزرگياست، پس من نقاشياش را ميخرم.