همشهری آنلاین: حافظ بین‌المللی قرآن کریم با تأکید بر اینکه فراگیر شدن فهم قرآن نیازمند راهکار عملیاتی است، گفت: تبیین هنرمندانه آیات کاربردی قرآن سبب انس با کلام الهی می‌شود و این امر افراد را به سمت فهم آیات الهی هدایت می‌کند.

به گزارش فارس، امیر آقایی، فهم عمومی قرآن را مستلزم اقدام ریشه‌ای دانست و اظهار داشت: مقام معظم رهبری در چند سال اخیر به اهمیت تدبر و فهم قرآن کریم اشاره فرمودند که برای محقق ساختن مطالبات رهبری باید همه بسیج شوند تا نهضت عمومی قرآن به ویژه در عرصه ترجمه و فهم قرآن که پایه‌های انس با قرآن کریم هستند، فراگیر شود.

وی با بیان اینکه نهادهای فرهنگی از طریق آموزش و موج‌سازی، اقدام به ارتقای فعالیت‌های قرآنی و فهم عمومی قرآن کریم می‌کنند اما در این بین آموزش و پرورش با توجه به گستردگی نقش مؤثرتری نسبت به سایر نهادها دارد، ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه با برگزاری مسابقات قرآن و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی با برپایی دوره‌ها و کلاس‌های آموزش قرآن کریم تا کنون در ایجاد فضای قرآنی در کشور نقش مؤثری داشته‌اند اما برای فهم آیات الهی باید اصولی کار کرد که این امر در مدارس امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه ما برای گسترش تدبر در قرآن باید با قرآن آشنا شویم و به آن انس داشته باشیم، تصریح کرد: اگر تنها بگوییم همه باید در آیات قرآن تدبر کنند و هیچ راهکاری نیز عملیاتی نکنیم، هیچ‌گاه نمی‌توانیم به انس با قرآن و در نتیجه فهم آیات الهی برسیم بنابراین باید با فراهم کردن بستری برای ایجاد انس با قرآن کریم افراد را به سوی تدبر در آیات الهی سوق دهیم.

آقایی، اجرای طرح 1448 و امثال این طرح‌ها را راهی برای رسیدن به فهم قرآن کریم دانست و افزود: طرح فراگیر قرآنی 1448 باید الگویی برای سایر نهادها باشد؛ در این طرح، آیات کاربردی قرآن که افراد برای ارتباطات اجتماعی و سایر امور روزانه نیاز دارند، استخراج و در دسترس قرار گرفت که از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: اگر آیات کاربردی قرآن را به صورت هنرمندانه به افراد القا کنیم آنها به مرور زمان به سمت انس با قرآن تشویق شده و این انس باعث می‌شود که در آیات الهی نیز تدبر کرده و فهم قرآنی آنها ارتقا یابد.